Vienišų keliautojų skaičius per paskutinius penkerius metus padvigubėjo ir ši tendencija nelėtėja. Ekspertai sutaria, kad tai lemia daugelis priežasčių ir ši turizmo kategorija apima platų žmonių ratą – tūkstantmečio karta, pagyvenusios moterys, nuotykių ieškantis jaunimas. Net tokios vietos kaip Las Vegasas, į kurias dažniausiai keliaujama kompanijoje, sulaukia vis daugiau vienišų lankytojų. Manoma, kad tai nulemia interneto industrija, juk daugelis yra buvę azartinių pramogų svetainėje, pavyzdžiui, NV Casino. Tad solo nuotykiai iš interneto palaipsniui persikelia ir į fizinių paslaugų sferą. Šiame straipsnyje pabandysime trumpai apžvelgti esminius momentus, susijusius su keliavimu be kompanionų.
Demografija
Didelė dalis pavienių keliautojų yra moterys, dažnai virš 50 metų amžiaus. Tai lemia šioje demografinėje grupėje vyraujantys noras atitrūkti nuo kasdienybės ir pailsėti nuo standartinių socialinių įsipareigojimų. Kita didelė grupė yra jaunimas. Jie nors ir keliauja vieni, bet apsistoja jaunimo nakvynės namuose ar naudojasi įvairių internetinių platformų paslaugomis. Tad jų viešnagė svetimoje šalyje pasižymi didele socializacija ir naujų pažinčių paieška. Tai ypač tinka gyvenantiems atskirai – be partnerių ar giminaičių, o tokių žmonių dalis mūsų laikais nuolatos auga.
Skaitmeniniai klajokliai
Darbas nuotoliu yra labai populiari tendencija. Jei darbinė veikla nesieja su ofisu ir nereikia fizinio dalyvavimo, kodėl jos nevykdyti iš egzotinės šalies, kurioje nedidelės pragyvenimo išlaidos. Šie žmonės renkasi keliauti vieni, nes būna ir taip sudėtinga suderinti kelionę ir darbą. Tad tiesiog nelieka galimybių prisitaikyti prie kitų žmonių įpročių, poreikių ar kasdienės rutinos. Žinoma, ši kategorija turės kitus poreikius, nei žmonės atvykę savaitei ar kelioms dienoms. Juos domins ilgalaikė nuoma, galimybė bent kartais ruošti maistą namuose ir labiau autentiškos patirtys, susijusios su vietinėmis tradicijomis.
Lankstumas
Viena pagrindinių solo kelionių populiarumo priežasčių yra galimybė pačiam pasirinkti visas pramogas ir užsiėmimus. Prieš keliasdešimt metų tai būtų sudėtinga užduotis. Bet šiame skaitmeniniame amžiuje gausu interneto puslapių ir programėlių, kurios padeda susiorientuoti esamoje pasiūloje. Tad nebereikia laukti turistinės grupės, grūstis į perpildytą autobusą ir laukti vėluojančių. Vietoje to galima pasirinkti įdomias vietas ir savarankiškai spręsti biudžeto klausimus. Tad keliavimas savo tempu ir specifinių įgeidžių tenkinimas yra itin svarbūs šio tipo turistams.
Ekonominis stimulas
Užsisakant viešbutį ar kruizinę kelionę anksčiau galiojo paprastas principas – solo keliautojas moka dvigubai. Juk tame pačiame kambaryje gali miegoti du žmonės ir jei neturi kompaniono, tai teks primokėti. Vis tik daugėjant atskirai keliaujančių žmonių kiekiui šis principas nebėra toks ryškus. Vis dažniau galima išsinuomoti vienam žmogui skirtą kambarį arba gauti dvivietį, sumokėjus tik nedidelę priemoką. Tai sąlygoja didelė konkurencija turizmo sferoje, kuri lemia, kad geriau išnuomoti patalpas mažesne kaina, nei laukti, kol jomis susidomės kita demografinė grupė. Viešbučiai pasižymi nemenkomis pastoviomis išlaidomis, kurios nepriklauso nuo kambarių užimtumo. Šildymas, personalo algos, įvairūs mokesčiai – visa tai reikia apmokėti kas mėnesį, ir tai neleidžia ignoruoti pavienių keliautojų poreikių. Kita vertus, pagerėję finansiniai aspektai dar labiau skatina solo keliones, nes nebelieka ribojančio ekonominio faktoriaus.
Solo keliautojų poreikiai
Gana keista, bet esminiai turistus dominantys apsektai nesikeičia. Vienišus keliautojus domina tie patys dalykai kaip ir atostogaujančios šeimomis ar draugų grupėmis. Juos apibendrinome žemiau esančioje lentelėje.
Vietovės ypatybės | Pavienių turistų susidomėjimo lygis |
Istorinės vertės objektai | 77 % |
Gražūs vaizdai | 69 % |
Saugumas | 67 % |
Vietinis maistas | 64 % |
Geras klimatas | 59 % |
Kainų lygis | 55 % |
Nuotykiai ir aktyvios pramogos | 44 % |
Matome, kad ši keliautojų kategorija nėra nutrūktgalviai, besiveržiantys į nesaugias šalis ar trokštantys adrenalino kupinų patirčių. Priešingai, juos domina gerai žinomi kultūros, architektūros ir istoriniai objektai, įvairūs muziejai ir galimybė skaniai pavalgyti. Žinoma, jie nesiveržia į turistų nugultus barus ar suvenyrus pardavinėjančias krautuvėles, bet neatsisako ir nedidelių grupinių kelionių. Pastarosios išlieka populiarios, nes:
- galima atsipalaiduoti nuo rūpesčių apie įvairius kelionės organizavimo aspektus;
- nereikia pergyventi dėl kalbos barjero;
- galima patekti į vietas, kurios sunkiai pasiekiamos savarankiškai;
- siūlo aktyvias pramogas, kurios neįmanomos kitu būdu;
- taip galima sutaupyti pinigų, nes grupinė kelionė pigesnė.
Specifiniai kelionių organizatoriai
Atskiras rinkos segmentas reiškia, kad anksčiau ar vėliau atsiras bendrovių, bandančių jame įsitvirtinti. Tad nenuostabu, kad kai kurie kelionių organizatoriai siūlo specialius paketus ar turistinius maršrutus, skirtus solo kelionių mėgėjams. Šie pasiūlymai yra labai įvairūs, dažnai tiesiog siūlomos standartines keliones ir užtikrinama, kad nereikės papildomai primokėti už viešbučio kambarį ar pasirinktas ekskursijas. Kiti variantai labiau egzotiški – Balyje siūlomas kurortinis poilsis vietovėje, kurioje kalbėti galima tik tam skirtose zonose. Toks poilsis labai tinka siekiantiems savirefleksijos ir meditacijos sukeliamų dvasinių patirčių.
Ateities prognozės
Teigiama, kad solo kelionių kiekį stipriai įtakoja vienas skaičius – kiek namų ūkių sudaro tik vienas asmuo. Su turistų grupe tikrai nenorės tampytis žmogus, kuris gyvena svarankiškai, vadovaujasi savo tempu ir yra įpratęs visus klausimus spręsti individualiai. Tokių žmonių pastaruoju metu daugėja, tad nenuostabu, kad kyla ir savarankiškų kelionių poreikis. Taip pat prisideda moterų išsilaisvinimas iš tradicinių stereotipų. Jos ir kelionėse nori skirti laiko sau, savo interesams ir poreikiams. Tai pastebima labai įvairiose šalyse – ir Skandinavijoje, ir JAV, ir Pietų Afrikoje. Tokios tendencijos lemia, kad vienišų keliautojų bus dar daugiau. Tad kelionių organizatoriams ir apgyvendinimo paslaugų tiekėjams teks prisitaikyti prie esamos situacijos.