Savivaldybės įmonėje UAB „Ukmergės šiluma“, bendradarbiaujant su Specialiųjų tyrimų tarnyba, bus atliekama korupcijos rizikos analizė. Tikslas – įvertinus jos veiklą, rekomenduoti kovos su galima korupcija priemones. Toks tyrimas mūsų savivaldybėje vykdomas pirmą kartą.
Pasak Ukmergės rajono mero Rolando Janicko, STT sprendimai reikalingi dėl šilumos įmonės veiklos efektyvumo. „Tai susiję su įmonės valdymu, vadovų atlyginimų nustatymu. Esmė – pažiūrėti, ar visos tvarkos veikia tinkamai“, – sako savivaldybės vadovas.
„Jie žiūri tarybos priimtus sprendimus, administracijos sprendimų visumą, pačios įmonės valdymo sprendimus, kad jie būtų skaidrūs, nuoseklūs. Perėmę šilumos ūkį savivaldybės žinion, veiklą pradėjom naujai, tad reikia viską susidėlioti taip, kad niekam neliktų kokių nors neaiškumų ar abejonių“, – pasakojo meras.
Vykdys nurodymus
Kaip „Ukmergės šilumoje“ bus vykdoma analizė, aptarta trečiadienį vykusiame susitikime su savivaldybėje viešėjusiais STT pareigūnais.
„Pasakyti detaliau, kaip visa tai atrodys, kol kas sudėtinga, – dar prieš šį susitikimą „Ukmergės žinioms“ sakė UAB „Ukmergės šiluma“ direktorius Vydas Paknys. – Manau, kad bus pateikiami įvairūs klausimai, prašoma medžiagos. Turėdami atitinkamas metodikas, specialistai analizuos, teiks išvadas, kurias mes turėsim įgyvendinti.“
Iš šios institucijos jis viliasi konsultacijų ir patarimų: „Mes pasiruošę bendradarbiauti, vykdyti nurodymus, kurie padėtų tvarkytis ir, jei reikia, pagerinti situaciją.“
Korupcijos rizikos analizę šilumos ūkio įmonėje ketinama pradėti lapkričio 23 dieną. Ji bus atliekama iki kovo 18 dienos.
Viliamasi, jog STT tyrimas prisidėtų, sėkmingiau sprendžiant ir nesibaigiančius teisminius ginčus su buvusiu šilumos ūkio nuomininku.
Svarbus savivaldybei
„Ši analizė – įprastas tyrimas, viena iš mūsų pagal įstatymą vykdomų kovos su korupcija priemonių. Tai orientuota į įstaigos atskaitingumą, skaidrumą, – sako STT Korupcijos prevencijos valdybos Korupcijos rizikos skyriaus viršininkas Vidmantas Mečkauskas. – Nagrinėsim dokumentus, vertinsim, kaip savivaldybė prižiūri šilumos ūkį, analizuosim klausimus, susijusius su vadovų atranka, darbo užmokesčiu, įmonės teikiamomis paslaugomis.“
Pašnekovo teigimu, svarbu išsiaiškinti, kaip savivaldybė atlieka valdymo, priežiūros funkcijas, kokias grėsmes ir rizikas mato pati.
„Tyrimas svarbus pačiai savivaldybei – juk ji turi atsiskaityti gyventojams, tobulindama veiklą. O mes siūlom pagalbą – galim pateikti tik rekomendacijas“, – sakė viršininkas.
Tokia analizė nereikalaujanti jokių papildomų finansinių išteklių: „Atliekant tyrimą dirba mūsų žmogus, kuris už tai gauna algą. Korupcijos rizikos analizė toje pačioje savivaldybėje vykdoma kas 2–3 metus. Ukmergėje ji bus pirma.“
Ją „Ukmergės šilumoje“ atliks minėto skyriaus vyriausioji specialistė Aistė Aleknienė.
Kitose mūsų savivaldybės įmonėse, pasak V. Mečkausko, panašūs tyrimai artimiausiu metu neplanuojami.
Tiria ir ministerijas
Šiuo metu tokios analizės atliekamos Molėtų rajono bei Klaipėdos miesto savivaldybėse. STT pareigūnus jose sudominusi veiklos sritis – viešųjų pirkimų inicijavimo, organizavimo ir vykdymo kontrolė. Vilniaus rajono savivaldybėje ką tik baigta korupcijos rizikos analizė, tiriant klausimus, susijusius su savivaldybės vietinės reikšmės kelių ir gatvių rekonstravimo darbais.
Į šių metų tiriamųjų sąrašą taip pat pateko Socialinės apsaugos ir darbo bei Ūkio ministerijos, Nacionalinis egzaminų centras, Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba, Kūno kultūros ir sporto departamentas, Aplinkos apsaugos agentūra, Nacionalinė žemės tarnyba.
Korupcijos prevencijos įstatyme sakoma, jog tokia analizė gali būti atliekama valstybės ar savivaldybės įstaigos veiklos srityse, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė. Numatyti ir tokių sričių kriterijai. Tarp jų – padaryta korupcinio pobūdžio nusikalstama veika; pagrindinės funkcijos yra kontrolės ar priežiūros vykdymas; atskirų valstybės tarnautojų funkcijos, uždaviniai, darbo ir sprendimų priėmimo tvarka bei atsakomybė nėra išsamiai reglamentuoti; veikla yra susijusi su leidimų, nuolaidų, lengvatų ir kitokių papildomų teisių suteikimu ar apribojimu.
***
Korupcijos rizikos analizė apibrėžiama kaip valstybės ar savivaldybės įstaigos veiklos analizė antikorupciniu požiūriu. Ji įgyvendinama Vyriausybės nustatyta tvarka ir apima išvadas dėl kovos su korupcija programos parengimo, priemones, siūlymus šioms įstaigoms. Veikla vertinama pagal Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymą, taip pat atsižvelgiant į kitas susijusias tvarkas, rekomendacijas.
***
Atliekant analizę remiamasi įstaigos veiklos išorės ir vidaus audito informacija, teisės aktų priėmimo ir vertinimo sistema, sociologinių tyrimų duomenimis. Vertinama galimybė darbuotojams priimti sprendimus dėl valstybės lėšų ir kito turto, teisė spręsti kokį nors klausimą savo nuožiūra, darbuotojų ir padalinių priežiūros ir kontrolės lygis, darbuotojų rotacijos sąlygos, atliekamos veiklos ir sudaromų sandorių dokumentavimo reikalavimai.
***
STT pareigūnai, atlikdami korupcijos rizikos analizę įvairiose savivaldybių veiklos srityse, antikorupciniu požiūriu įvertina savivaldybių veiklą, teikia metodinę pagalbą dėl korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo. Tyrimo vykdytojų rekomendacijos skirtos padėti valdyti nustatytus korupcijos rizikos veiksnius, didinti prevenciją, sukurti savivaldybėje sistemą, mažinančią korupcijos riziką bei paplitimą.