Rajono tarybos narys Antanas Dambrauskas Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos vardu raštu kreipėsi į rajono merą, keldamas šilumos ir karšto vandens kainų Ukmergėje klausimą.
Ligita JUODVALKIENĖ
Anot A. Dambrausko, nors šiemet Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (VKEKK) nustatytos kainos Ukmergėje žemesnės nei pernai, jos galėjo būti dar palankesnės vartotojams.
Rajono tarybos narys Antanas Dambrauskas Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos vardu raštu kreipėsi į rajono merą, keldamas šilumos ir karšto vandens kainų Ukmergėje klausimą.
Ligita JUODVALKIENĖ
Nežiūrint tarybos sprendimų, šilumos ir karšto vandens kainas nustato Kainų komisija.
Gedimino Nemunaičio nuotr.
„Kainų komisija jas nustatė vienašališkai, nes savivaldybė laiku nesureagavo į reikalavimą ištaisyti klaidas, kurias komisija rado jos siūlytuose šilumos ir karšto vandens kainų paskaičiavimuose“, – sako A. Dambrauskas. Paklausime, adresuotame rajono vadovui Algirdui Kopūstui, tarybos narys teiraujasi, kas atsakingas už tai, kad laiku nesureaguota į VKEKK siūlymą peržiūrėti netiksliai atliktus skaičiavimus. Jo nuomone, negalima atmesti tikimybės, jog savivaldybei pateikus patikslintus paskaičiavimus, galima buvo „išlošti“ miestiečiams dar mažesnes šilumos ir karšto vandens kainas.
„Kažkas yra kaltas, kad į komisijos pastabas neatsižvelgta. Be to, siūlau svarstyti klausimą dėl savivaldybės sutarties su „Miesto energija“ nutraukimo. Su šios bendrovės atstovais jokio dialogo užmegzti nepavyksta, „Miesto energija“ ignoruoja visus savivaldybės siūlymus, nesileidžia į diskusijas“, – kalbėjo A. Dambrauskas.
Santykių tarp Ukmergės rajono savivaldybės ir Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos kitaip nei karu nepavadinsi. Pagal Ukmergės savivaldybės taikomus kainų skaičiavimo metodus, šilumos ir karšto vandens kaina mažesnė nei nustato Kainų komisija.
Tiesa, šis karas, kaip ir pritinka civilizuotoms institucijoms, ir vyksta civilizuotai. Šiuo metu pagrindinė „fronto“ linija – Lietuvos vyriausiame administraciniame teisme.
Pernai rudenį taip pat buvo kilę nesusipratimai dėl rajono savivaldybės ir Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos taikomų skirtingų metodų, skaičiuojant šilumos ir karšto vandens kainas. Kainų komisijai vienašališkai nustačius tarifus, savivaldybė lapkričio mėnesį kreipėsi į Vilniaus apygardos administracinį teismą. Teismas, keletą mėnesių nagrinėjęs bylą, kovo mėnesį savivaldybės ieškinį atmetė. Tuomet savivaldybė apskundė teismo sprendimą Lietuvos vyriausiam administraciniam teismui. Ši byla lig šiol nenagrinėta. Savo eilės ji gali laukti net metus.
Šiemet birželio 25 dieną VKEKK pareikalavo, kad UAB „Miesto energija“ bei Ukmergės rajono savivaldybė patikslintų savo siūlomas šilumos ir karšto vandens kainas. Teisiškai savivaldybė tai atlikti turėjo per trisdešimt kalendorinių dienų. „Miesto energija“ perskaičiavo savo pateiktas kainas. Negavusi iš Ukmergės rajono savivaldybės reikalautų patikslinimų, Kainų komisija vienašališkai nustatė šilumos ir karšto vandens kainas.
VKEKK nustatytos kainos įsigalios nuo rugsėjo 1 dienos. Kai karštas vanduo tiekiamas iš individualių šilumokaičių per vartotojui priklausančius šilumos punktus, jo kaina – 19,18 lito už kubinį metrą. Kai karštas vanduo tiekiamas iš individualių šilumokaičių per šilumos tiekėjui priklausančius šilumos punktus, vartotojui kubinis metras kainuos 19,63 lito. Šios kainos nurodytos be pridėtinės vertės mokesčio. Daugiabučių namų gyventojams bus taikomas 9 procentų PVM. Kitiems vartotojams karšto vandens kaina skaičiuojama su 21 procento PVM.
Kai šiluma tiekiama iš individualių vartotojams priklausančių šilumos punktų, jos vienanarė kaina 26,74 ct už kWh. Kai šilumos punktai priklauso šilumos tiekėjui, vienanarė jos kaina 27,21 ct už kWh. Šilumos pardavimo vartotojams kaina – 6,17 lito per mėnesį vienam vartotojui. Daugiabučių gyventojai gali rinktis – 6,17 lito per mėnesį arba 0,74 ct už kWh.
Ukmergės rajono savivaldybės juristas Rimas Jurgilaitis įsitikinęs, kad savivaldybė pasielgė teisingai. „Kito kelio nebuvo. Jei mes būtume puolę taisyti vadinamųjų klaidų, būtume tiesiog parodę, kad sutinkame su Kainų komisijos taikoma metodika šilumos kainoms apskaičiuoti. Taip pasielgti negalėjome, nes tuomet laukti teismo baigties nebūtų jokios prasmės. Taip būtume parodę, kad sutinkame su savo taikomos skaičiavimo metodikos neteisingumu. Galėjome pateikti tuos pačius paskaičiavimus, bet vieną kartą juos jau buvome pateikę…“ – sako jis. Įsivelti dar į vieną ginčą su Kainų komisija, kol Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas neišsprendė vieno, jo nuomone, neverta.
Šilumos ir karšto vandens tarifams nustatyti savivaldybė samdo nepriklausomą ekspertą Vygintą Sidzikauską. Pasak savivaldybės specialistų, jis – puikus šios srities žinovas, tarptautinis ekspertas, technikos mokslų daktaras. Pats yra buvęs VKEKK narys, žino ne vieną šilumos ir karšto vandens kainų skaičiavimo metodiką, bet skaičiuoja pagal palankiausią vartotojui. Deja, Kainų komisija metodiką, pagal kurią apskaičiuojamos kainos palankesnės vartotojui, o ne tiekėjui, laiko „klaidomis“ ar „netikslumais“…
R. Jurgilaitis apgailestauja, kad Kainų komisija, užuot gynusi vartotoją, savo palankumą demonstruoja šilumos tiekėjui. Pernai sausį įsigaliojęs Šilumos ūkio įstatymas, pagal kurį sprendžiamąjį balsą, nustatant šilumos kainas, gavo savivaldybės, – tikrų tikriausias akių dūmimas. „Savivaldybių sprendžiamoji galia – butaforija. Kas iš to, kad savivaldybė gali nustatyti savas kainas. Jei jos nepatinka Kainų komisijai, tai yra mažesnės nei jų specialistų apskaičiuotos, komisijai palikta teisė jų netvirtinti ir kainas nustatyti vienašališkai“, – R. Jurgilaitis mano, kad Kainų komisijai suteikti antikonstituciniai įgaliojimai. Mūsų šalyje VKEKK – vienintelė institucija, kuri gali paneigti savivaldybės tarybos nutarimus.
Ukmergės rajono meras A. Kopūstas, kuriam ir buvo adresuotas A. Dambrausko paklausimas, prisipažįsta gerokai nustebęs dėl tarybos nario iškeltų klausimų. „Jis gi puikiai žino situaciją. Pats yra Šilumos komisijos narys ir dalyvauja visuose komisijos posėdžiuose. Manau, kad šis išstojimas taryboje yra politizuotas ir vertinu jį kaip konservatorių puolimą. Na, matyt, jie jau pradėjo priešrinkiminę kampaniją“, – A. Kopūstas čia įžvelgia populistinius metodus.
Dar balandį Ukmergės savivaldybė sudarė „sąjungą“ su Trakų bei Prienų rajonų savivaldybėmis. A. Kopūstas sako, kad su šių savivaldybių merais susitarė bendradarbiauti, gindami vartotojo teises, bendrai kreipdamiesi į tiekėjus. „Ukmergės savivaldybė – ne vienintelė, kurioje nevykdomos ar netinkamai vykdomos sutartys tarp šilumos tiekėjų ir savivaldybių. Bendromis jėgomis bus lengviau atkreipti valstybės institucijų bei visuomenės dėmesį į Šilumos įstatymo netobulumą“, – sako meras. Jis įsitikinęs, kad kainų komisijos savivalė nėra tik mūsų rajono problema – Lietuvoje pernai Kainų komisija vienašališkai kainas nustatė dvidešimt dviem tiekėjams.
A. Dambrauskas tokiais kolektyviniais pareiškimais sako nepasitikįs. „Tai tik imitacija, bevaisis dalykas. Tai mūsų rajono reikalas ir savivaldybė turi atsakyti už tai, ko pati nepadarė. Kas dabar gali pasakyti, kaip ten būtų buvę, jei būtų laiku Kainų komisijai pateiktos ištaisytos kainos?“ – svarsto jis.