Policijos patrulių darbe nestinga įtampos, streso, atsakomybės. Tuo įsitikinome ir apie tai kalbėjome tradiciniame žurnalistų budėjime drauge su policijos patruliais.
Kasmet į budėjimus miesto ir rajono gatvėmis rajono žurnalistai pakviečiami vėlyvą rudenį, kai eismo intensyvumas tampa labai sudėtingas, o pėstieji – nepastebimi.
Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Komunikacijos poskyrio specialistė Asta Krogertienė sako, kad tokiu metu visada rengiamos akcijos „Atšvaitas“, kuriose dalyvauja ir jaunieji policijos rėmėjai.
Moksleiviai, dalyvaujantys šioje veikloje, praėjusį ketvirtadienį į komisariatą susirinko po darbo valandų, jau sutemus. Buvo instruktuoti ir aprūpinti atšvaitais.
Akcijoje dalyvavo devyni jaunieji policijos rėmėjai.
Rajono policijos komisariato bendruomenės pareigūnė Ingrida Dutkienė priminė apie reikalavimą tamsiu paros metu pėstiesiems segėti atšvaitą. Tiesa, daugelis to nepaiso. Pažeidėjų laukia ne tik įspėjimai, bet ir baudos nuo 23 iki 40 eurų.
Patruliuodami pagrindinėmis miesto gatvėmis per porą valandų moksleiviai praeiviams padovanojo 270 atšvaitų ir paragino juos taisyklingai nešioti.
Patruliuoja ir po vieną
Apie 17 val. 30 min. budėjimą pradėjome ir mes. Tiesa, ne pėsčiomis, o su pamainą darbe tądien jau bebaigiančiu rajono policijos komisariato Reagavimo skyriaus vyr. patruliu Edvardu Balčiūnu.
Patruliai paprastai budi dviese, tačiau būna ir išimčių. Kaip tik tą vakarą E. Balčiūno kolega turėjo lydėti ukmergiškį į psichiatrijos ligoninę Naujojoje Vilnioje. Kai „greitosios“ automobilyje pareigūnas – kelionėje saugiau ir medikams, ir pačiam neprognozuojamam pacientui.
Įsėdus į policijos patrulių automobilį sukame link miesto centro, paskui – link Deltuvos gatvės. Pirmieji buvo pakalbinti jaunieji pažeidėjai – atšvaitų nesegintys, kelkraščiu keliaujantys vaikai. Patrulis juos pakalbina, klausia, kur keliauja, paskui dovanoja atšvaitus. Sako, visada taip darantis.
Netrukus gautas pirmas pranešimas. Žmogus policijai pranešė apie įtartinai važiuojantį automobilį, nes įtaria, kad jo vairuotojas yra neblaivus.
Ant gatvės – kliūtys
Per raciją pranešama, kad link Ukmergės nuo Zarasų artėja automobilis „Ford Galaxy“. Kol galimas pažeidėjas nepasiekė miesto, sutemus šlapiu asfaltu centrine miesto gatve su įjungtais švyturėliais ir dideliu greičiu, lekiame jo sustabdyti ir patikrinti.
Pagal policijoje patvirtintą tvarką visi įvykiai, į kuriuos kviečiami patruliai yra suskirstyti į A, B ir C lygius.
A lygiui priskirtų įvykių vietą privalu pasiekti per 12 minučių nuo pranešimo, B lygio – per 20 minučių, C – per 1 valandą.
Pranešimas apie galimai neblaivų vairuotoją priskiriamas B lygiui, tad patrulis privalo labai skubėti. Apie pristabdymą ties gatvių kalneliais nėra nė ko kalbėti. Tačiau kalnelių statytojai įrengdami šias kliūtis su pareigūnais ar ugniagesiais nesitarė ir neklausė, kaip jie vertina tokią greičio ribojimo priemonę. Nieko keista, kad Lietuvoje dažnai taip: dešinė nežino, ką daro kairė.
Įtarimą sukėlė lėtumas
Nepaisant kliūčių, kitą miesto pusę pasiekiame, regis, akimirksniu. Bent jau taip atrodo neįpratusiam prie tokių atrakcijų. Automobilis nurodytais numeriais sustabdomas ties Dukstynos kapinėmis. Per garsiakalbį pranešama, kad vairuotojas sustotų. Pareigūnas tikrina jo dokumentus, paskui prašo išlipti ir pūsti į alkotesterį. Iš Zarasų važiavęs ukmergiškis įpučia tris nulius.
Tiesa, jo išvaizda kiek kelia įtarimų. Gal žmogus vartoja vaistus? Ukmergė – nedidelis miestas, pareigūnas sako žinantis, jog tas žmogus svaigalų nevartoja. Tačiau jau ne kartą gaunamas pranešimas, įtariant jį vairuojant neblaivų, nes vizualiai taip atrodo. Šįkart kitų vairuotojų įtarimą sukėlė tai, kad ukmergiškio „fordas“ iš Zarasų važiavo pernelyg lėtai.
Žmogus paraginamas pereiti medicinos komisiją.
Nedavė kelio
Nuo Dukstynos pajudame atgal link miesto.
Labai greitai gaunamas kitas panašus pranešimas apie dar vieną galimai neblaivų automobilio vairuotoją. Šįkart judantį link Ukmergės nuo Kauno pusės. Kadangi vėl esame kitoje miesto dalyje, tomis pačiomis pagrindinėmis gatvėmis vėl „šauname“ link įvykio. Kalnelių lygiai tiek pat daug, gatvė šlapia, o kiti eismo dalyviai anaiptol ne visada paiso prievolės duoti kelią su švyturėliais skubančiam policijos pareigūnų automobiliui.
Beje, už šį pažeidimą numatyta gana nemaža, nuo 90 iki 140 eurų, bauda arba vairuotojo pažymėjimo atėmimas iki 4 mėnesių. Nemanykite, kad nedavus kelio patruliui visada „praslysite“ be baudos. Šiuolaikinės technologijos leidžia jus atpažinti. Vienas toks pažeidėjas buvo nustatytas ir tą vakarą. Už kelių eismo taisyklių nepaisymą jam gresia bauda.
Įtarimai nepasitvirtino
Ties pienine sustabdytas „Peugeot“ automobilio vairuotojas – garbaus amžiaus kupiškėnas. Vyras nepasimeta, paklaustas apie profesiją, sako, dirbęs laivuose gydytoju, daug metų plaukiojęs. Pūsdamas į alkotesterį taip pat pripučia nulius.
Apie tai, kad šis vairuotojas galimai neblaivus taip pat buvo gautas pranešimas. Nežinia, kas šįkart sukėlė įtarimą.
23-ejus metus policijoje dirbantis E. Balčiūnas pasakojo, kad pranešimų gaunama dažnai. Nors dauguma jų nepasitvirtina, likusi dalis – teisingi.
Po išmokų
Kitas ekipažas, su kuriuo patruliavome užmiestyje, savo darbo pamainą pradėjo 20 val.
Vyr. patruliai Justas Armackas ir Remigijus Norinkevičius pasakojo, kad daugiausia įvykių rajone užfiksuojama apie mėnesio vidurį, kai bedarbiams mokamos išmokos. Tiksliau, kai jos būna išmokėtos ir pasijunta pinigų stygius. O tai nutinka maždaug praėjus savaitei po išmokų gavimo.
Jei asmuo yra girtuokliaujantis, pristigus pinigų prasideda konfliktai, o jų gesinti kviečiama policija.
Mūsų patruliavimas su policijos patruliais vyko lapkričio 9-ąją, likus dienai iki pašalpų gavimo. Tikriausiai todėl rajono kaimeliai skendėjo tyloje ir ramybėje.
Sunkus ir atsakingas
7-erius metus policijoje patruliuojantis R. Norinkevičius pasakojo, kad per šiuos metus jau spėjo išsiaiškinti rajono „peštukus“ ir smarkuolius. Gavus iškvietimą į kurį nors kaimą jau numano, pas ką teks vykti. Dažniausiai neapsirinka.
Neseniai policijos patruliai buvo aprūpinti rinkiniais, kuriuose – kirvukas, laužtuvas, pjūklelis, virvės, pirštinės, kiti daiktai, kurių gali prireikti darbe, prireikus gelbėti į nelaimes patekusius žmones. Šiuos rinkinius patruliai vežiojasi savo automobiliuose. Ar tenka jais naudotis? Sako, kad prisireikė tik laužtuvo.
Labai retai, bet tenka pasinaudoti ir elektrošoku.
Dar niekada ant kelio neklojo ir priverstinės stabdymo priemonės – „ežio“, nors kartą tam jau rengėsi.
Tuo tarpu kelis kompiuterius, ryšio priemones savo darbe patruliai naudoja kiekvieną minutę.
Tą vakarą, kai dirbome drauge su patruliais, Lietuvos keliuose buvo vykdyta sustiprinta vairuotojų blaivumo kontrolė, tad pareigūnai sustabdė ne vieną kaimo keliais važiavusią transporto priemonę. Pasakojo, kad apie kiekvieną sustabdytą automobilį privalu pranešti Vilniaus policijos komisariato Registrų centrui.
Kol vienas patrulis prieina prie sustabdyto vairuotojo, kitas informuoja, koks automobilis stabdomas.
Daugybė įvairių nuostatų patrulio darbe skirta būtent jo paties saugumui. R. Norinkevičius pasakojo, kad apie savisaugą labai daug žinių buvo teikiama studijų metais. Tiesa, pradėjus dirbti daug kas atrodė visiškai kitaip.
Sako, kad kiekviena diena jų darbe yra kupina streso, įtampos, nenuspėjamumo. Prisimena atvejį, kai vyko pagal pranešimą dėl triukšmo bute. Bute rado karingai nusiteikusią, neblaivią kompaniją. Vietoj to, kad paklustų reikalavimams, jie puolė pareigūnus, įvyko grumtynės, buvo išdaužtas patrulių automobilio langas.
Patruliuodami drauge su policijos pareigūnais spėjome įsitikinti, koks atsakingas, reikalaujantis greitos reakcijos, patirties, žinių policijos patrulių darbas. Deja, įstatymai ir tvarkos, kuriomis tenka vadovautis eiliniams policijos pareigūnams, ne visada šį darbą palengvina.