Profesinis mokymas pamažu atranda savo vietą bendrojo ugdymo mokyklose. Motyvaciją stiprinančių šalies švietimo sistemos naujovių mokiniams pasiūlys dvi mūsų rajono įstaigos. Išbandyti kitokį ugdymą Lietuvos mokyklas pakvietė Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centras.
Gedimino Nemunaičio nuotr. Užupio mokykla rengiasi naujovėms.
Įgyvendinant ES struktūrinės paramos projektą „Alternatyvusis ugdymas“, jose diegiamas produktyviojo mokymosi modelis.
Jo esmė – tris dienas per savaitę mokiniai mokosi mokykloje, o likusios skirtos praktinio mokymosi vietoms, išmėginant konkretų darbą. Kiekvienas tokį modelį pasirinkęs jaunuolis galės išbandyti ne vieną, bet kelias norimas profesijas.
Naujovėms kartu su dar penkiomis šalies įstaigomis ruošiasi Užupio pagrindinė mokykla bei Siesikų gimnazija. Produktyvusis mokymasis, anot jų vadovų, – alternatyva mokiniams, turintiems mokymosi problemų, galbūt nesiekiantiems aukštųjų mokslų, o karjerą siejantiems su profesija.
„Į tokio mokymo grupę rinksim tuos vaikus, kuriems sunkiau sekasi mokslas, bet nori įgyti darbininkišką profesiją. Ieškosim praktikos vietų – eisim prašytis į siuvimo įmonę, parduotuvę, kirpyklą. Vietas renkasi patys mokiniai, kas arčiau dūšios“, – pasakojo Užupio pagrindinės mokyklos direktorė Regina Razmienė.
Su tokios patirties nauda susipažinusi stažuotėse Vokietijoje, Suomijoje: „Ir Lietuvos praktika parodė, kad projekte dalyvaujančių mokyklų vaikams visai neblogai sekės – paskui atėjo mokytis į gimnaziją.“
2012–2014 m. modelį taikė trys šalies mokyklos: Kėdainių suaugusiųjų ir jaunimo mokymo centras, Kauno Rokų gimnazija ir Panevėžio rajono Paįstrio Juozo Zikaro gimnazija.
Mokyklos, kurios atrenkamos, turi atitikti tam tikras sąlygas. „Pirmiausia turi būti vaikų, galvojančių apie profesinį mokymą, – sako Siesikų gimnazijos direktorius Vaidotas Kalinas. – Turim dabartinius aštuntokus – iš kai kurių jau kitais mokslo metais bus sudaryta produktyvaus mokymosi grupė. Tris dienas mokysis mokykloje, specialiai įrengtoje patalpoje su interaktyviomis priemonėmis, mokymąsi integruojant – sujungiant kelių dalykų pamokas.“
Grupėje turės būti ne mažiau kaip 10 mokinių. Likusiems devintokams bus organizuojamas įprastas ugdymo procesas.
Kiti porą dienų per savaitę turės ir kitokios veiklos. „Siesikų krašte nėra išvystyta pramonė, tačiau pasidomėjus, sulaukėm geranoriškų pasiūlymų. Yra ūkininkų, kurie priims praktikantus, seniūnija padėtų, tartasi su rajono vartotojų kooperatyvo parduotuvėmis – turim tris. Gal medicinos punktas, girininkija prisidėtų“, – svarsto V. Kalinas.
Kiekvienas gimnazistas turės progą per kelerius mokslo metus išbandyti šešias skirtingas profesijas.
Pasinaudoti tokia galimybe siūloma ir kitų mokyklų jaunuoliams. Direktoriaus teigimu, jiems būtų sudarytos sąlygos, organizuojamas pavėžėjimas.
Projekte dalyvaujančių mokyklų pedagogams teks tobulintis – jiems skirta mokymų programa.
Dar viena gimnazijoje laukiama naujovė – modernios priemonės, atnaujinsiančios seną laboratorinę įrangą. „Turim inkubatorių, aprūpintą paprastais mechaniniais prietaisais, – naudojom prieš kokius dešimt metų atlikti eksperimentus ir bandymus. Dabar jį, įrangą pakeitus skaitmenine, vėl prisiminsim. Tiks fizikos, chemijos, biologijos darbams“, – planais dalijosi pašnekovas.
Įrangą ketinama įsigyti iš UAB „Biznio mašinų kompanija“.
Autorė: Vaidotė ŠANTARIENĖ