Starteris yra vienas svarbiausių vidaus degimo variklio įrangos komponentų. Jo užduotis – iš akumuliatoriaus gaunamą elektros energiją paversti mechanine energija, kuri išjudina alkūninį veleną mažiausiu savarankiškam darbui reikalingu sūkių skaičiumi per minutę. Starteriai šiandien montuojami daugumoje transporto priemonių, pavyzdžiui, lengvuosiuose automobiliuose, sunkvežimiuose ir žemės ūkio traktoriuose. Šiame straipsnyje aptarsime pagrindinius reduktorinių starterių ypatumus.
Vidaus degimo variklio starterio veikimas
Traktoriaus starteris yra ne kas kita, kaip nuolatinės srovės elektros variklis. Jis naudojamas elektros energijai iš transporto priemonės akumuliatoriaus paversti mechanine energija, kad būtų galima paleisti pavaros agregatą. Jį sudaro kelios sudedamosios dalys, pavyzdžiui, rotorius su komutatoriumi, statorius su apvijomis (ritėmis), jungiamasis įtaisas.
Kas yra starteris su reduktoriumi?
Per pastaruosius kelis dešimtmečius rinkoje atsirado naujų rūšių starterių, t. y. starterių su reduktoriais. Jiems būdinga tai, kad vidaus degimo varikliui paleisti reikia mažiau elektros energijos. Šis efektas starteryje pasiekiamas naudojant planetinę pavarą (šią pavarų) dėžę sudaro elementai, vadinami palydovais, besisukantys aplink vieną objektą – saulės ratą. Ji leidžia perduoti didelį sukimo momentą iš centrinių velenų. Kartu ji yra mažo dydžio. Dėl šių privalumų planetinė pavarų dėžė yra pranašesnė už tradicinę pavarų dėžę). Kitos starterio sudedamosios dalys ir veikimo principas yra tokie patys kaip ir tradicinių konstrukcijų.
Pagrindiniai reduktorinių starterių privalumai
- Energija – tiesioginės pavaros starteriams reikia iki 50 proc. daugiau elektros energijos automobilio varikliui užvesti nei reduktoriniams starteriams. Tai reiškia, kad tiesioginei pavarai reikia didesnės srovės iš automobilio akumuliatoriaus, reikalingi didesni akumuliatoriaus kabeliai, o kiti komponentai yra pritaikyti didesnei srovei.
- Svoris – reduktoriaus pavarų dėžės starteriai yra mažesni ir lengvesni už tiesioginės pavaros modelius. Keičiant tiesioginės pavaros starterį reduktoriaus modeliu, aplink jį lieka daugiau vietos, todėl jį lengviau sumontuoti ir gali pagerėti solenoido atsparumas karščiui.
- Techninė priežiūra – reduktoriaus starterio paleidiklių skaičius yra didesnis, tačiau, palyginti su tiesioginės pavaros paleidikliais, jų vidinis nusidėvėjimas dažnai yra mažesnis, nes juose naudojami guoliai, o ne tiesioginės pavaros paleidikliuose įprastos įvorės.
- Greitis – paprastai reduktoriniai starteriai smagračio gale sukasi lėčiau nei tiesioginės pavaros modeliai. Tačiau kadangi jų sukimo momentas yra didesnis, jie turi didesnį greitį. Todėl jie idealiai tinka dyzeliniams ar kitiems didelio suspaudimo varikliams.