Ukmergėje, Vilniaus gatvėje, neseniai prasidėjo kelio darbai ties keliomis perėjomis. Perdaromos tos perėjos, kur važiuojamosios dalies viduryje yra salelės.
Pėstiesiems pereiti gatvę tose vietose tapo iššūkiu, nes tiesiai ties jomis dabar – išgraužtos duobs. „Tačiau kas nutiko, kad visai neseniai įrengtas saleles tenka jau perdaryti. Kodėl reikėjo ten keisti saleles, kas ten per darbai daromi, o gal tai – tiesiog pinigų švaistymas?“ – svarsto ukmergiškiai. Atkreipia dėmesį, kad artėja Rugsėjo 1-oji, kai eismas taps itin intensyvus. Ar iki to laiko darbai bus baigti?
Vilniaus gatvė Ukmergės rajono savivaldybei nepriklauso – yra Lietuvos automobilių kelių direkcijos žinioje. Šios valstybinės įmonės atstovė Aušra Ramoškaitė informavo, kad salelės perėjose keičiamos iš surenkamų guminių į ilgaamžes, iš betoninių trinkelių. Šios perėjos bus pritaikomos žmonėms su specialiaisiais poreikiais, kaip tai nurodyta Pėsčiųjų perėjimo per kelius ir gatves organizavimo taisyklėse.
Rangovas esą Kelių direkciją informavo, kad stengsis darbus pagreitinti, kad jie būtų kuo greičiau baigti.
Apie šias ir kitas perėjas buvo diskutuota ir praėjusią savaitę vykusiame savivaldybės tarybos posėdyje.
Valdas Mikalajūnas (frakcija „Tavo Ukmergė“) teigė, kad į jį kreipėsi Statikų gyventojai – sakė, kad perėja ties jų namais naikinama. Paaiškėjo, kad panaši problema ir Liaušiuose.
Urbanistikos ir infrastruktūros skyriaus vedėjas Tadas Balžekas patikino, kad problema dėl naikinamų perėjų yra, tačiau su Kelių direkcija esą nesiseka kontaktuoti – neatsiliepia net į skambučius.
Ieškoti teisybės kvietė Valdas Kersnauskas (frakcija „Tavo Ukmergė“), pažymėdamas, kad Statikai jau yra net ne kaimas o miesto riba, ir atkreipdamas dėmesį, kad tokie klausimai turi būti derinami su savivaldybe.
Rajono meras Rolandas Janickas sakė, kad problema – ne tik mūsų. Dėl naikinamų perėjų kreipsis į Savivaldybių asociaciją ir Lietuvos automobilių kelių direkciją.
Tačiau pati Kelių direkcija jokios problemos neįžvelgia, o perėjų naikinimo taip net nevadina. „Ukmergės žinių“ redakcijai atsiųstame atsakyme į klausimą dėl naikinamų perėjų rašo, kad įvertino 1 573 pėsčiųjų perėjas, esančias valstybinės reikšmės keliuose. Iš jų atrinko tas, kurios turi būti pertvarkomos į nežymėtąsias perėjas. Priimant sprendimą vertinta kelio aplinka bei eismo intensyvumas.
Pasak įmonės atstovės A. Ramoškaitės, minimose vietose, ties Statikais ir Liaušiais, perėjos yra nesaugios. Esą šios perėjos lieka, tačiau jos pertvarkomos į nežymėtas perėjas.
Atsakyme teigiama, kad atsižvelgta į tai, kad ten kelio aplinka yra panaši į užmiesčio. Tokiose vietose pėstieji, turėdami pirmumo teisę, dažniausiai būna mažiau atsargūs, o vairuotojai nesitiki pėsčiųjų perėjų, todėl atsiranda didesnė rizika. Be to, pagal Pėsčiųjų perėjimo per kelius ir gatves organizavimo taisykles, „zebras“ įrengiamas esant labai intensyviam eismui.
Nežymėtoji pėsčiųjų perėja – ne taip seniai atsiradęs terminas. Tai – nuožulniais kelio bortais ar iškiliąja saugos salele pėsčiųjų eismui pritaikyta perėjimo per kelią ar gatvę vieta, nepažymėta nei nurodomaisiais kelio ženklais „Pėsčiųjų perėja“, nei horizontaliojo ženklinimo linijomis.
Nežymėtoji pėsčiųjų perėja gali būti pažymėta įspėjamaisiais kelio ženklais „Pėstieji“.
„Ties Statikais ir Liaušiais esanti aplinka (panaši į užmiesčio, apstatymas atokiau nuo kelio) nulemia, kad šiuo atveju nežymėtoji perėja yra saugesnė“, – teigiama kelių direkcijos atsakyme.
Pažymima, kad pėsčiųjų perėjos įrengimas ruože, kurio aplinka panaši į užmiesčio, turi neigiamą įtaką eismo saugos požiūriu ir tokia perėja gali būti mirtinai pavojinga: tokiose vietose vairuotojai nesitiki pėsčiųjų perėjų, o pėstieji jaučiasi pernelyg drąsiai dėl jiems čia suteikiamo eismo pirmumo ir mažiau save saugo, todėl tikimybė įvykti eismo įvykiui, kurio metu nukenčia pėsčiasis, yra labai didelė. Todėl tokiose vietose vengiama prioritetinių pėsčiųjų perėjų, pažymėtų kelio ženklais „Pėsčiųjų perėja“ ir horizontaliojo ženklinimo linijomis – „zebru“.
„Tokioje vietoje rengiama nežymėtoji perėja (inžinerinėmis priemonėmis (nuožulniais kelio bortais, iškiliąja saugos salele ar kt.) pėsčiųjų eismui pritaikyta perėjimo per kelią ar gatvę vieta, nepažymėta nei nurodomaisiais kelio ženklais „Pėsčiųjų perėja“, nei horizontaliojo ženklinimo linijomis)“, – rašoma kelių direkcijos atsakyme.