Karš­čių ne­at­lai­ko net ke­liai

Lie­tu­vo­je ne­įpras­ti karš­čiai ali­na ne tik mū­sų svei­ka­tą. Nuo karš­čio su­minkš­tė­ju­sią ke­lio dan­gą min­ko sun­kias­vo­riai kro­vi­ni­niai au­to­mo­bi­liai, že­mės ūkio tech­ni­ka, pa­lik­da­mi juo­se vis gi­les­nes vė­žes.

2014-08-05-4 straipsnio nuotr

 

Ge­di­mi­no Ne­mu­nai­čio nuotr. Per karš­čius su­minkš­tė­jus as­fal­tui, de­for­muo­ja­si ke­lio dan­ga.


 

Nors pra­kai­ta­vi­mą lai­ko­me gy­vų bū­ty­bių sa­vy­be – pa­si­ro­do, „pra­kai­tu“ ap­si­pil­ti ga­li ir ke­liai.

VĮ „Vil­niaus re­gio­no ke­liai“ Uk­mer­gės ke­lių tar­ny­bos vir­ši­nin­kas Zig­man­tas Kup­čins­kas aiš­ki­na, kad keis­tas žo­džių jun­gi­nys „ke­lias pra­kai­tuo­ja“ – įpras­tas ter­mi­nas iš ke­li­nin­kų žo­dy­no. Taip ke­li­nin­kai va­di­na vi­dur­die­nio karš­ty­je iš as­fal­to dan­gos pra­si­skver­bu­sius bi­tu­mo ar­ba, pa­pras­tai ta­riant, sma­los la­še­lius.

Su­bė­gu­si į že­mes­nes vie­tas, ke­lio įlin­ki­mus, sma­la net ga­li su­da­ry­ti klam­pias, sli­džias ba­lu­tes. Vai­ruo­to­jai to­kius ke­lio „siur­pri­zus“ pri­ly­gi­na sli­džiai žie­mos ke­lių dan­gai ir tei­gia, jog as­fal­to su­ki­bi­mo su ra­tais ly­gis to­kio­se vie­to­se pa­vo­jin­gai sil­pnas.

Be to, as­fal­to dan­ga nuo karš­čio ge­ro­kai ap­minkš­tė­ja. Su­minkš­tė­ju­sį as­fal­tą kaip teš­lą min­ko au­to­mo­bi­lių ra­tai. Ke­li­nin­kai ti­ki­na, kad gi­liau­sias „pė­das“ ke­ly­je pa­lie­ka sun­kias­vo­riai kro­vi­ni­niai au­to­mo­bi­liai bei į re­gio­ni­nius ke­lius iš­rie­dan­ti že­mės ūkio tech­ni­ka.

Jis pa­aiš­ki­no, kad ofi­cia­liai re­gio­ni­nių ke­lių būk­lė yra nu­sta­to­ma ne iš akies – ša­ly­je vei­kia eis­mo in­for­ma­ci­nė sis­te­ma. Ir mū­sų ra­jo­no re­gio­ni­nių ke­lių ša­li­ke­lė­se yra įreng­ta ke­le­tas eis­mo in­for­ma­ci­nių sto­te­lių. Jo­se spe­cia­lia įran­ga ste­bi­ma ke­lių būk­lė – nu­sta­to­mas sli­du­mo ly­gis, as­fal­to būk­lė, ma­tuo­ja­ma ke­lio dan­gos tem­pe­ra­tū­ra.

Pas­ta­ro­sio­mis die­no­mis ke­lio dan­gos ter­mo­met­rų stul­pe­liai daž­niau­siai ap­si­sto­ja ties 50 laips­nių pa­da­la.

„Ir taip nei ra­jo­ne, nei ša­ly­je dau­ge­liu ke­lių tik­rai ne­ga­li­me pa­si­gir­ti – jie lau­kia ne­su­lau­kia re­mon­to dėl lė­šų sto­kos. O sun­kias­vo­rių au­to­mo­bi­lių, ki­tos tech­ni­kos va­ži­nė­ji­mas jais per karš­čius – tai tik­rų tik­riau­sias ke­lių pri­bai­gi­mas“, – sa­ko Z. Kup­čins­kas.

Tei­gia, kad tai yra res­pub­li­ki­nio ly­gio pro­ble­ma – Lie­tu­vos ke­liai jau se­niai pra­šo­si Vy­riau­sy­bės spren­di­mo už­draus­ti per karš­čius jais dar­dė­ti sun­kias­vo­riams au­to­mo­bi­liams.

To­kia tvar­ka ga­lio­ja kai ku­rio­se Eu­ro­pos ša­ly­se, pa­vyz­džiui, kai­my­ni­nė­je Len­ki­jo­je. Čia kro­vi­ni­nių sun­kias­vo­rių au­to­mo­bi­lių ju­dė­ji­mas as­fal­tuo­tais ke­liais per vi­dur­die­nio karš­čius drau­džia­mas.

„Ir taip mū­sų ra­jo­no ke­lių būk­lė nė­ra ge­ra, o dar nuo va­ži­nė­ji­mo sun­kio­sios tech­ni­kos per karš­tį ir pro­vė­žos vis gi­lė­ja“, – sa­ko pa­šne­ko­vas.

Ke­li­nin­kams blo­giau­siai mū­sų ra­jo­ne at­ro­do Mo­lė­tų ir Kė­dai­nių ke­liai. Tik­ra rakš­tis jie ir vai­ruo­to­jams.

Ke­ly­je Ukmergė–Kėdainiai su­si­da­riu­sios 10 cen­ti­met­rų gy­lio pro­vė­žos. Toks gy­lis jau yra pri­ski­ria­mas prie la­bai di­de­lio. „Ne­ga­liu pa­sa­ky­ti, ar jis pa­vo­jin­gas, ar ne. Be gal­vos va­žiuo­jant kiek­vie­nas ke­lias pa­vo­jin­gas“, – ka­te­go­riš­kai ver­tin­ti ven­gė Z. Kup­čins­kas.

Siau­ras ir duo­bė­tas ke­lias Ukmergė–Molėtai jau lau­kia re­mon­to. „Uk­mer­gės ži­nio­se“ ra­šė­me, kad Lie­tu­vos au­to­mo­bi­lių ke­lių di­rek­ci­ja at­lie­ka pa­ren­gia­mą­sias vie­šų­jų pir­ki­mų ke­lio re­konst­ruk­ci­jai at­lik­ti pro­ce­dū­ras.

„Šio ke­lio re­mon­to lau­kia­me de­šimt­me­tį. Ti­ki­mės, kad pras­tų ke­lio ruo­žų Uk­mer­gės ra­jo­ne su­ma­žės“, – tei­gia pa­šne­ko­vas.

Ir taip va­sa­rą ne­men­ką ši­lu­mos ir sau­lės spin­du­lių do­zę gau­nan­tys ke­li­nin­kai per svi­li­nan­čius karš­čius dir­ba ko­ne eks­tre­ma­lio­mis są­ly­go­mis. Ko­kių prie­mo­nių ima­ma­si šios pro­ble­mos su­ma­ži­ni­mui, kas da­ro­ma, kad dar­bo są­ly­gos ne­bū­tų to­kios su­dė­tin­gos?

Z. Kup­čins­kas sa­ko, kad dar­bo są­ly­gos ke­liuo­se per karš­čius tik­rai iš­skir­ti­nės. Ta­čiau, pa­sak jo, yra bū­dų iš­veng­ti di­džiau­sios kait­ros.

„Juk ne prie kon­ve­je­rio sto­vi­me, ne­skai­čiuo­jam va­lan­dų ar mi­nu­čių, ka­da ką tu­rim pa­da­ry­ti. Kai karš­ta, dar­bi­nin­kai il­giau il­si­si, kai kas anks­čiau ry­te pa­dir­ba. Pa­si­rū­pi­na­me, kad nuo­lat bū­tų van­dens at­si­ger­ti“, – pa­sa­ko­jo pa­šne­ko­vas.

Autorė: Li­gi­ta JUODVALKIENĖ

Dalintis
Parašykite komentarą

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *