Mokyklos nelankančius, elgesio problemų turinčius vaikus bandoma drausminti įvairiomis priemonėmis. Viena jų – socializacijos centras. Pernai ten pabuvojo penki jaunieji ukmergiškiai. Nenoro mokytis, lankyti pamokas priežastim dažnai įvardijamas motyvacijos nebuvimas. „Jeigu pamokoje neįdomu – nieko ir nesuprasi.
Gedimino Nemunaičio nuotr. Mokyklos nelankymas gali baigtis bausme.
Gaila, kad prie to prisideda ir kai kurie tėvai. Jie, patys neturėdami įgūdžių, neskatina vaikų eiti į mokyklą“, – sako savivaldybės Švietimo ir sporto skyriaus vedėjo pavaduotoja Ingrida Krikštaponienė.
Dalį mokyklos nelankymo statistikos, anot jos, ir lemia pavienių vaikų blogas lankomumas. „Tačiau džiugina tai, jog rodikliai gerėja. 2013–2014 m. vienam vaikui teko 17 praleistų pamokų, 2014–2015 m. – devynios. Mažėja mokyklų, kur vaikai praleidžia daugiau nei 30 pamokų per mėnesį“, – pasakojo pavaduotoja.
Tai lėmė sustiprintas prevencinis darbas. „Labai svarbus ir mokyklos vadovo vaidmuo, pedagogų pokalbiai su tėvais. Nereikia skubėti bausti – pirmiausia svarbu padėti tiek vaikui, tiek tėvams. Tam mokyklose yra vaiko gerovės komisijos. Gali padėti psichologas – rajono pedagoginėje psichologinėje tarnyboje arba mokykloje, taip pat – socialinis pedagogas. Prašoma savivaldybės Vaiko teisių apsaugos skyriaus, komisariato pagalbos“, – pasakojo pašnekovė.
Rajono savivaldybės Vaiko gerovės komisija susideda iš savivaldybės skyrių, policijos, prokuratūros, prevencinėje veikloje dalyvaujančių institucijų atstovų.
Taiko priemones
Apie ne mokykloje būnančius vaikus praneša viešosios bibliotekos, kitų įstaigų darbuotojai.
Tam tikrus būdus, kuriais siekiama pakeisti elgesio problemų turinčio vaiko elgesį, jų principus, skyrimo tvarką nustato Vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatymas.
Tarp minimalios priežiūros priemonių – įpareigojimas iki 16 metų mokytis pagal pradinio ir pagrindinio ugdymo programas, lankytis pas psichologą ar psichiatrą. Gali būti neformaliojo švietimo veiklos ar dienos centro lankymas. Dar viena priemonė skiriama tik teismo sprendimu: buvimas namuose nustatytu laiku.
Prašymas dėl priemonės skyrimo teikiamas rajono Vaiko gerovės komisijai. Ją skiria savivaldybės administracijos direktorius. Kaip buvo vykdoma, komisiją informuoja mokykla.
Priverstinės globos neišsigąsta
Gali būti skiriama vidutinės priežiūros priemonė. „Tokiu atveju vaikas išvežamas į socializacijos centrą, iš kur mums teikiamos ataskaitos apie jo elgesį, – sakė I. Krikštaponienė – Užpernai turėjom tris tokius vaikus, pernai – penkis. Bet ten ne visada užtenka vietų. Ir nors kai kada vaikai netgi kelia grėsmę visuomenei, negalim nieko padaryti. Kol nėra vietų, teismas negali priimti nutarties.“
Tačiau jaunieji prasižengėliai prisiverda košės net ir globojami socializacijos centrų. Pavyzdžiui, išleisti vasaros atostogų, „sugeba“ įvykdyti ne tik administracinių teisės pažeidimų, bet ir baudžiamųjų nusižengimų…
Anot I. Krikštaponienės, galimas ir vaikų priežiūros priemonių pratęsimas, kuriam irgi reikia teismo sprendimo. To raštu gali prašyti Vaiko teisių apsaugos skyrius, policija, mokykla, vaikų globos namai.
Priemones skirti dažniausiai prašo policijos komisariato pareigūnai: 2013 m. teikė prašymus 10 kartų, pernai – 18. Nemažai – mokyklos: atitinkamai 3 ir 11. Tėvai – 3 ir 5, vaikų globos namai pernai teikė 3.
„Iš dalies tai rodo didėjantį paauglių nusikalstamumą. Tačiau ne vien tik tai. Didėja bendradarbiavimas tarp žinybų, stengiantis spręsti problemas“, – svarsto pašnekovė.
Lietuva – tarp autsaiderių
UNESCO tyrimas skelbia, kad vaiko gerovę geriausiai užtikrina Olandija, Suomija, Islandija, Norvegija, Švedija. Vietos šio sąrašo apačioje atiteko Rumunijai, Latvijai, Graikijai ir mūsų šaliai. Į ją, beje, nukritusi ir JAV.
„Mokykla viena negali užtikrinti tos gerovės. Tai – ugdymo įstaiga, bet auklėti turi ir tėvai, skirti vaikui dėmesį nuo mažumės, nes paskui „suremontuoti“ problemas sunku. Kai tėvai patys neturi gebėjimų, neišugdytas atsakomybės poreikis – dažniausiai tokių šeimų vaikai ir neina į mokyklą“, – sako I. Krikštaponienė.
Vaidotė ŠANTARIENĖ