Nuo gegužės sugriežtėjo keleivių vežimo tvarka taksi automobiliais. Vienas iš pasikeitimų – būtinybė keleiviams atsiskaityti tik pagal taksometro duomenis. Paslaugos teikėjai tvirtina, kad dėl to kelionė daugeliui gerokai pabrango, tad klientų mažėja.
Ligita JUODVALKIENĖ
Gedimino Nemunaičio nuotr. Šiai transporto priemonei taksometro nereikia…
Pagal naująją Vilniaus valstybinės mokesčių inspekcijos tvarką, taksi automobiliuose privaloma turėti taksometrus ir keleiviams išduoti nustatytos formos kvitą.
Taip pat turi būti pildomas kiekvieno Valstybinėje mokesčių inspekcijoje registruoto taksometro kasos operacijų žurnalas.
Taksi paslaugas teikiančių įmonių bei individualią veiklą vykdančių gyventojų pajamos turi būti apskaitomos pagal „Taksometro registravimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje ir jo dokumentų pildymo taisykles“.
Taisyklėse nurodyta taksometro kasos operacijų žurnalo pildymo tvarka. Žurnale turi būti užregistruotos visos gautos per darbo dieną pajamos, bendras darbo dienos nuvažiuotų kilometrų, apmokėtų kilometrų, keleivių skaičius.
Pasak Vilniaus apskrities valstybinės mokesčių inspekcijos viršininko Mariaus Žemgulio, tikimasi, kad naujoji tvarka užtikrins skaidresnę veiklą šiame verslo sektoriuje.
„Kai kurios įmonės deklaruodavo tik dalį gaunamų pajamų. Jei įmonė, kuri deklaruodavo tik 30 procentų pajamų, deklaruotų visas pajamas, atitinkamai tiek daugiau mokesčių būtų surenkama ir į valstybės biudžetą“, – aiškina jis.
Susitarti draudžiama
Valstybinės mokesčių inspekcijos Ukmergės skyriuje registruotas 41 taksometras. Tuo tarpu, savivaldybės Teisės ir civilinės metrikacijos skyriaus vyriausiosios specialistės Aušros Šičkinienės žiniomis, savivaldybė išdavė 75 taksi automobilių leidimus.
Taigi, akivaizdu, kad dalis taksistų naująją tvarką ignoruoja.
Ukmergės rajono savivaldybės Aplinkosaugos ir viešosios tvarkos skyrius atlieka patikrinimus, ar taksi paslaugas teikiančios įmonės bei individualūs vairuotojai laikosi Vyriausybės nustatytos keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais tvarkos.
Šio skyriaus vyresnysis specialistas Algirdas Pečiulis sako, kad viena iš pagrindinių naujovių – taksi vairuotojai ir keleiviai nebeturi teisės susitarti dėl iki šiol įprastos kainos miesto ribose. Ji Ukmergėje jau ne vienus metus sukosi apie 5 litus.
„Keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais taisyklės griežtai draudžia tai daryti. Už pažeidimus numatytos nuo baudos 200 iki 500 litų. Tik įlipus keleiviui, vairuotojas privalo įjungti taksometrą. Gerai matomoje salono vietoje turi būti pritvirtinta taksi vairuotojo kortelė su nuotrauka. Keleivis turi aiškiai matyti paslaugos įkainius“, – aiškina specialistas.
Įkainius nusistato įmonės arba patys individualia veikla besiverčiantys vairuotojai ir pristato patvirtinti į savivaldybę.
Anot A. Pečiulio, prie naujosios tvarkos Ukmergės taksistai pereina palaipsniui. Mėnesio pradžioje pažeidimų buvo fiksuojama daugiau nei dabar. Iš viso registruoti penki pažeidimai. Pašnekovas sako, kad drastiškų priemonių savivaldybė nesiima – už smulkesnius taisyklių pažeidimus apsiriboja įspėjimu.
Taksistų patikra dažnai primena katės ir pelės gaudynes. Specialistas pripažįsta, kad per dieną įmanoma patikrinti vieną ar du – žinia apie patikrinimą visus taksistus apskrieja žaibo greitumu.
„Visi šiais laikais turi ryšio priemones ir perduoda vieni kitiems, kad vyksta patikrinimas“, – sako jis.
Mokesčius… permoka
UAB „Rokata“ direktorius Robertas Tamašauskas neneigia, kad toks informacijos perdavimo būdas egzistuoja. „Dėl tų patikrinimų labiausiai nukenčia keleiviai – taksi pasigauti tokiomis dienomis mieste nelengva“, – pripažįsta.
Jo vadovaujama įmonė pagal esamą tvarką nusistatė savo tarifus. Įsėdimo į automobilį mokestis – 1,5, o kilometro kaina – 1,7 lito. Tačiau įmonės vadovas neneigia – neretai šis įkainis lieka popierinis, o iš keleivių imama mažiau nei rodo taksometras. „Mokesčiams rodome didesnę kainą nei realiai uždirbame. Nenorime prarasti klientų – įsigalėjus naujai tvarkai, jų ir taip gerokai sumažėjo.“
Kelionė dabar gali kainuoti beveik triskart brangiau nei anksčiau. Sutartinė kaina miesto ribose, nežiūrint atstumo, buvo 5 litai. Įmonės direktorius sako, kad iš Krekšlių iki pieninės skaitiklis dabar išmuša apie 12 litų.
„Taksistai prisipažįsta jaučiantys spaudimą iš tikrintojų pusės. Tikriausiai nė viena įmonė nėra taip dažnai tikrinama kaip mes“, – teigia R. Tamašauskas.
Tačiau garantuoti, jog visi taksistai sąžiningai vykdo naujuosius reikalavimus – veža keleivius įsijungę taksometrus – įmonės vadovas nesiėmė.