Ukmergėje bandoma spręsti dulkančių gatvių problemą, naudojant naujoviškus būdus. Tam buvo pasirinkta priemonė, kuri, teigiama, efektyvesnė ir pigesnė nei laistymas. Tačiau gyventojai baiminasi jos poveikio sveikatai.
Kai kurios miesto gatvės neseniai pradėtos laistyti iš specialių medžiagų pagamintu tirpalu, kuris anksčiau Ukmergėje dar nebuvo naudotas. Tai – kelių dulkėjimą mažinanti priemonė „Dustoff“.
Skelbiama, kad pernai tai buvo naujiena visoje Lietuvoje. Chemijos ar statybos terminais šia priemone vadinamos dulkes sutankinančios, t. y. „surišančios“, druskos.
„Kol nėra sutvarkytos ir išasfaltuotos gatvės, tai – gera išeitis, kad jose vasarą nekiltų dulkės. Priemonė, kuri gatvėse buvo išlaistyta pirmą kartą, tikrai padeda jų išvengti“, – teigė rajono savivaldybės administracijos direktorius Darius Varnas.
Šį būdą apsisaugoti nuo dulkių jis pasakojo radęs pats. Tikina, jog tai labiau apsimoka ir finansiškai: „Gatvių laistymas vandeniu atsieina 3 500 eurų per mėnesį. O čia vieną kartą nupirkai – ir ilgam užtenka.“
1 litro tirpalo, kuriame – ištirpintos granulės, vertė – 0,39 Eur. Vienam kv. metrui reikia pusės litro. 3 600 litrų – tiek buvo numatyta išlaistyti iš viso 7 200 kv. m plote. Tai nekainuoja ir 1 500 Eur.
Beveik 100 proc.
„Darbai buvo numatyti Vasario 16-osios, A. Smetonos gatvėse, įvažiavime į P. Cvirkos gatvę, Birutės, Ramygalos gatvėse, Žiedo g. 3 pravažiavime. Bandom ir Taujėnų seniūnijoje vienos kaimo vietovės kelio ruože, kuriame labai dulka“, – pasakojo jis.
Anot direktoriaus, apsaugą nuo dulkių priemonė 3 mėnesiams užtikrina iki 97 proc., po 5 mėnesių – iki 67 proc.
Darbus atliko viešųjų pirkimų konkursą laimėjusi UAB „Rinvila“ iš Vilniaus, kuri yra ir tirpalo gamintoja. Specialaus transporto tam nereikėjo – įmonės darbuotojai skystį, sakė pašnekovas, išlaistė rankiniu būdu.
Jis teigia, kad iki žiemos jau nereikės rūpintis šiomis gatvėmis.
Mano, jog kenkia
Ukmergiškiams tokios naujovės kelia klausimų. Žmonėms neaišku, ar tai nėra kenksminga aplinkai ir sveikatai.
Apie tai kalbėjo ir į redakciją paskambinusi Žiedo g. 3 gyvenanti skaitytoja.
„Girdėjom, kad prie mūsų namų seniūnija ruošiasi kažką daryti. Kad nedulkėtų žvyrkelis, jį dengs kažkokia chemine druska, – pasakojo moteris. – Ar ji nekenkia kvėpavimo takams? Juk net žiemą, kai kelius barsto druska, nuo jos akys būna raudonos, lieka ant drabužių, gadina automobilius. Čia gi – chemikalas… Ir taip jau sveikatą praradom, o dabar ne tik žiemą, bet ir vasarą reikės kvėpuoti.“
Pasak D. Varno, nuogąstauti nereikia: „Tai – sertifikuota europinė priemonė, turinti kokybės pažymėjimą. Sveikatai ji nekenkia. Skandinavijos šalys jau seniai ją naudoja.“
Priemonės „Dustoff“ kokybės pažymėjime nurodyti gamintojo deklaruojami rodikliai: kalcio chloridas – 79,8 proc., natrio ir kiti chloridai – 2,3 proc., vandenyje netirpios medžiagos – mažiau nei 1 proc., geležis – 63 g/kg. Priemonės šalis tiekėja – Lenkija.
Deklaruojami rodikliai paruoštam druskų tirpalui: paruošto tirpalo tankis yra ne mažiau kaip 1,30 ir ne daugiau kaip 1,40 kg litre. Tai atitinka Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos 2004 m. patvirtintus metodinius nurodymus „Kelių su žvyro danga dulkėjimo mažinimas“.
Nurodoma, kad dulkių rišiklis skirtas įvairių žvyrkelių ir kitokių gruntinių kelių apdorojimui, siekiant sumažinti kelio dulkėjimą, stabilizuoti kelio dangą ir sumažinti žvyrkelio dėvėjimąsi.
Priemonė naudojama žvyrkeliams, įvairiems grunto keliams, statybvietėms, karjerų privažiavimams, laikinoms stovėjimo aikštelėms.
Ji, teigiama, stabilizuoja esančias ir žvyro dėvėjimosi procese atsiradusias smulkiąsias daleles. Dėl to jos nepatenka į aplinką, o lieka profiliuojamame dangos sluoksnyje. Pasiliekančios dangoje smulkiosios dalelės drėkinamos.
Nuo sudėties, transporto judėjimo intensyvumo, oro sąlygų priklauso priemonės sąnaudos ir veikimo ilgumas. Vidutiniškai užtenka žvyrkelį apdoroti du kartus per sezoną.
Nepatartina dulkėjimą mažinančių priemonių naudoti keliams, kuriuos ketinama artimiausiais metais asfaltuoti, nes paruoštas apdoroti žvyro dangos dėvimasis (profiliuojamasis) sluoksnis bus netinkamas asfaltuojamo žvyrkelio pagrindui dėl pernelyg didelio smulkmės kiekio jame.