Būreliai vaikams – šaunus būdas ne tik smagiai praleisti laisvalaikį, bet ir įgyti šiandieniniame pasaulyje vertingų įgūdžių. Gali būti, kad tokie įgūdžiai vaikui pravers ir ateityje, o gal netgi taps jo būsimos profesijos pagrindu.
Žinoma, tėvams tokiais atvejais tenka visai nemenkas darbas parinkti tokį visapusiškai naudingą būrelį. O juk ne mažiau svarbu, kad būrelio veiklos būtų įtraukios ir – svarbiausia – patiktų pačiam vaikui.
Štai todėl vienas iš variantų gali būti STEAM krypties būreliai, kurie žadina vaikų smalsumą ir, pasitelkiant kūrybiškumą, praktinį taikymą, per žaidimus ir atradimus padeda išmokti daugybės naujų ir labai aktualių dalykų. Tad panagrinėkime detaliau, kas yra STEAM metodika, kuo ji ypatinga ir kokius šios srities būrelius vaikams gali lankyti vaikai.
Šiuolaikiškas ugdymo būdas: įdomu ir naudinga
Technologiniai būreliai vaikams „CodeAcademyKids“ naudoja STEAM (arba STREAM) metodiką – tai modernus ugdymo metodas, apimantis gamtos mokslus, technologijas, inžineriją, menus ir matematiką, (angl. science, technology, engineering, arts, maths), kurie pasitelkiami vaikų tiriamųjų gebėjimų, kritinio mąstymo ir bendradarbiavimo įgūdžių lavinimui. Pastaruoju metu ši metodika vis dažniau tampa STREAM – prie minėtųjų disciplinų dar prijungiama robotika.
STEAM (arba STREAM) ugdymas orientuotas į kompleksišką reiškinių analizavimą ir pažinimą, praktinį disciplinų taikymą, realių problemų sprendimą. Tai padeda vaikams suvokti aplink juos vykstančius procesus, skatina netradicinį mąstymą ieškant problemų sprendimo variantų.
Apskritai galima sakyti, kad STEAM ugdymo esmė yra tyrinėjimas, bendradarbiavimas ir procesu grindžiamas mokymasis. Tai patirtinis ugdymas, kuriame nestinga praktikos, realaus pasaulio pažinimo ir konkretaus įgytų žinių bei įgūdžių pritaikymo.
Kokybiškas laisvalaikis ir ateities įgūdžiai
Labai reikšminga yra tai, kad STEAM veiklos būna žaismingos, įdomios, paremtos eksperimentais, įvairiausiais aktyviais praktiniais užsiėmimais. Jos leidžia vaikams tapti pilnateisiais mokymo proceso dalyviais, prisideda prie savarankiškumo ir pasitikėjimo savimi stiprinimo. Todėl STEAM ugdymas ir STEAM krypties būreliai vaikams yra įtraukūs ir nenuobodūs, vaikai noriai juos lanko.
Ne mažiau svarbu, kad STEAM ugdymas ir juo paremti būreliai vaikams gali ne tik užtikrinti smagiai praleistą laiką, bet ir suteikti konkrečios naudos. Mat ši ugdymo metodika padeda vystyti šiandieniniame pasaulyje itin reikšmingus įgūdžius – tiek kietuosius, tiek minkštuosius. Tai kritinis mąstymas, problemų sprendimas, rizikos įvertinimas.
STEAM užsiėmimai taip pat padeda ugdyti kantrybę, sužadina netradicinį mąstymą, augina kūrybiškumą ir leidžia vaikams savyje atrasti kūrėją ir išradėją. Šių užsiėmimų metu vaikai ugdo ir bendradarbiavimo bei komunikacinius įgūdžius: dažnai dirbama grupėse, reikia drauge planuoti, ieškoti sprendimų, dalintis darbus, efektyviai bendrauti, išnaudoti kiekvieno stipriąsias puses. STEAM būreliai gali padėti lavinti ir smulkiosios motorikos įgūdžius.
Be to, dėl savo žaismingumo ir įtraukumo STEAM užsiėmimai padeda vaikams geriau įsisavinti sunkiai suprantamą informaciją, ypač jei tai yra gamtos mokslų ar matematikos srities žinios.
Tad galima sakyti, kad būreliai vaikams, kuriuose taikoma STEAM metodika ir mokomasi STEAM disciplinų, padeda pasirengti ateities iššūkiams ir netgi ateities darbo rinkos poreikiams. Štai todėl pastaruoju metu STEAM (ir STREAM) ugdymui skiriama tiek daug dėmesio, jis yra skatinamas, ypač orientuojantis į tai, kad daugėtų besirenkančių gamtos, tiksliųjų, inžinerinių ir technologinių mokslų srities specialybes. Nors šios srities profesijos pasižymi aukštais atlyginimais, šiandien jos vis dar nėra labai populiarios.
Žinoma, taip pat daugėja ir šia metodika paremtų bei STEAM disciplinas pristatančių būrelių.
Ką vaikas veiks STEAM būrelyje?
STEAM ir STREAM būrelių nauda jau tikriausiai akivaizdi, bet tikriausiai vis vien įdomu, kokie užsiėmimai vaikų laukia tokios krypties būreliuose?
Tokius būrelius galima suskirstyti į dvi pagrindines grupes: tai labiau bendro pobūdžio STEAM būreliai, daugiau ar mažiau apimantys visas šios metodikos kryptis ir principus, ir labiau specializuoti atskirų STEAM disciplinų būreliai.
Bendro pobūdžio būreliuose veiklos gali būti labai skirtingos, tačiau toks būrelis visais atvejais turėtų būti orientuotas į smagiai praleistą laiką ir praktinę naudą vaikui. Todėl STEAM būreliai vaikams dažnai apima įvairius eksperimentus ir bandymus, aplinkos tyrinėjimą, projektų įgyvendinimą.
Vaikai gali tyrinėti gamtos, oro sąlygas, konstruoti, savarankiškai ar komandoje kurti žaislus arba įrenginius, kuriuos bus galima realiai pritaikyti praktikoje. Šiuose būreliuose vyresni vaikai taip pat gali rengti pristatymus, filmukus, galvosūkius, protmūšius, viktorinas, tyrinėti virtualias aplinkas. Gali vykti inžinerinės dirbtuvės, kuriose sukuriamas konkretus rezultatas, vaikai gali mokytis elektronikos, programavimo pagrindų, pasinerti į robotikos, micro:bit programavimo, projektavimo, 3D spausdinimo pasaulį.
Be to, vyresniųjų būreliai gali virsti ir savotiškomis interaktyviomis patyriminėmis matematikos, fizikos, logikos, biologijos, aplinkotyros, pasaulio pažinimo pamokomis, pasižyminčiomis ypatingu teorijos ir praktikos susiejimu.
Technologijų įgūdžiai nuo mažens
Kiti STEAM krypties būreliai vaikams gali apimti tik vieną ar kelias iš STEAM disciplinų. Nors tokie būreliai jau nebeintegruoja visų disciplinų, jie yra ne mažiau naudingi ir patrauklūs vaikams. Šiuose būreliuose gilinamasi į konkrečią sritį, tačiau neretai taikomi bendri esminiai STEAM principai: kūrybiškumo, bendradarbiavimo, kritinio mąstymo, problemų sprendimo, darbo komandoje skatinimas.
Bene populiariausi iš tokio pobūdžio būrelių vaikams yra technologijų, programavimo ir robotikos srities, kuriuose lavinami itin reikšmingi ateities įgūdžiai, neužmirštant ir minkštųjų įgūdžių. Šaunu tai, kad šie būreliai apima labai platų amžiaus tarpsnį: nuo mažens, pirmųjų klasių ar netgi darželio, iki vėlyvos paauglystės.
Platus ir šių būrelių veiklų pasirinkimas. Vaikai juose gali susipažinti ir įvaldyti programavimo ar web dizaino subtilybes, mokytis kurti kompiuterinius žaidimus, programėles, internetines svetaines ar elektronines parduotuves, konstruoti robotus, tapti dronų pilotavimo, 3D modeliavimo, dirbtinio intelekto įrankių, elektroninio programavimo mėgėjais, o galbūt netgi ir profesionalais.