Praėjo 20 metų nuo vieno labiausiai tautai įsiminusių įvykių. Tūkstančius žmonių sujungęs Baltijos kelias, nusidriekęs nuo Vilniaus ligi Talino, tapo neįprastu vienybės, ryžto, susiklausymo reiškiniu. Apie Baltijos kelią Ukmergės rajone kalbėjomės su tuometinio Sąjūdžio rajono tarybos nariais Kęstučiu Motiejūnu ir Vidu Krištaponiu.
Arvydas PĖŠINA
Organizuodama Baltijos kelią respublikinė Sąjūdžio taryba visą kelią nuo Vilniaus iki Latvijos pasienio suskirstė zonomis. Jose turėjo stovėti tam tikrų rajonų atstovai. Ukmergės rajone, autostradoje, be ukmergiškių turėjo stovėti žmonės iš Švenčionių, Ignalinos, Marijampolės, Vilkaviškio, Šakių, Jurbarko, Raseinių, Kėdainių, Jonavos rajonų.
Arvydas PĖŠINA
Žmones vienybei prieš dvidešimt metų telkęs Kęstutis Motiejūnas abejoja, ar šiandien į Baltijos kelią vėl susirinktų tokia jų gausybė.
Baltijos kelią lyg iš vakar prisimena ir kitu renginio koordinatoriumi buvęs Vidas Krištaponis.
Autoriaus nuotr.
K. Motiejūnas ir V. Krištaponis buvo paskirti ukmergiškių koordinatoriais. K. Motiejūnui teko autostrados atkarpa šalia viaduko ties Rečionimis, V. Krištaponiui – šalia Dukstynos. Organizuojant renginį buvo palaikomi ryšiai su kauniečiais, o koordinuoti visą Ukmergės rajono atkarpą Sąjūdžio valdžia pavedė svečiams – vilniškiui Arūnui Grumadui ir kauniečiui Aleksandrui Abišalai.
Pagrindinis koordinatorių darbas buvo užtikrinti žmonių saugumą renginyje. Niekas nesitikėjo, kad susirinks tiek daug entuziastų. Manant, kad žmonių bus mažai, pasiūlyta atsivežti trispalves juosteles – jas paėmus į rankas neva būtų užpildyti tarpai tarp žmonių. Tikėtasi žmonių abejingumo, nes per žiniasklaidos priemones šalies valdžia visiems pasiūlė būti santūriems.
Tačiau, kaip vėliau paaiškėjo, valdžios kvietimas atsako nesulaukė. Baltijos kelyje visame Pabaltijyje dalyvavo daugiau kaip du milijonai žmonių.
Sąjūdiečiai pamena, kad žmonės dalyvauti Baltijos kelyje buvo kviečiami per rajono spaudą. K. Motiejūnas tada rengė Sąjūdžio radijo laidą per tuo metu populiarų laidinį radiją. Žmonės į renginį buvo kviečiami ir per jį, taip pat – per Lietuvos televiziją.
Tačiau visiems buvo neramu – ar valdžia leis tai daryti? Tad sąjūdiečiams teko eiti į tuometinį Vykdomąjį komitetą. Atsiklausti. Visgi buvo geranoriškai susitarta, valdžia pažadėjo milicijos pagalbą.
Į numatytą vietą autostradoje K. Motiejūnas atvyko su kitu aktyviu sąjūdiečiu Rimu Aukštuoliu. Koordinatoriai, skirstydami žmones, naudojosi megafonais, tarpusavyje palaikė radijo ryšį, virš autostrados skraidė malūnsparnis. Vadovaujantis nurodymais iš jo buvo stengiamasi vėliau atvykusiuosius nukreipti į tas vietas, kuriose žmonių buvo mažiau.
Palaikyti ryšį padėjo motociklininkai, o K. Motiejūnui teko iš vaikų skolintis dviratį. Taip dirbti koordinatoriams teko iki vienuoliktos valandos vakaro.
Susirinko daugybė žmonių. Autostradoje, netoli miesto, visiems stovėti teko keliomis eilėmis. Vėluojantieji nuo Rečionių iki autostrados bėgo. Ukmergėje Vytauto gatvę užtvindė mašinų srautas. Nespėję atvažiuoti iki autostrados, žmonės tiesiog sustojo ir susiėmė rankomis – kas kur bebuvo. Šitaip susidarė kelios Baltijos kelio atšakos.
Dalyviai dar ir dabar prisimena, su kokia mašina važiavo, kur stovėjo. K. Motiejūnui pažįstamieji pasakojo tuomet savo dvejų metų vaiką palikę automobilyje miegoti, o patys nuėjo stovėti kelyje. Užplūdusią visuotinę euforiją ir geranoriškumą, pasak K. Motiejūno, galima pavaizduoti tokia scena – autobusas, važiuodamas atbulas, užkabino mašiną, tačiau jokių priekaištų dėl apgadinto automobilio vairuotojas nesulaukė…
Tokie įvykiai žmogaus atmintyje lieka visą gyvenimą. K. Motiejūnas pirmame dideliame renginyje buvo dalyvavęs dar prieš metus – 1988 metų rugpjūčio 23 dienos mitinge, minint Molotovo-Ribentropo pakto sudarymo sukaktį. Tada Vilniuje per mitingą teko dirbti žaliaraiščiu – tvarkos palaikytoju.
K. Motiejūnas tuomet Vilniuje buvo istorijos mokytojų kursuose. Iš jų mokytojai buvo pakviesti į mitingą. Taip ukmergiškiai pirmą kartą pamatė neapsakomą gausybę žmonių. Vėliau sekė kitas svarbus ir iškilmingas renginys, kuriame teko dalyvauti, – tautinės vėliavos pirmas iškėlimas Ukmergėje, ant kultūros namų stogo.
1990 metais vėl įvykusiame Baltijos kelio paminėjime pašnekovai nedalyvavo – tuomet rajonų atstovai savo teritorijose statė kryžius. Trečiajame Baltijos kelyje buvo kūrenami laužai, bet žmonių sulaukta žymiai mažiau, euforija blėso…
K. Motiejūno nuomone, didžiausią žalą Sąjūdžiui, jo veiklai, žmonių entuziazmui padarė pirmieji rinkimai į vietines tarybas. Į jas išrinkus dalį aktyvių sąjūdiečių, likusieji tapo lyg oponentais, o juk reikėjo dirbti kartu… Gal tuomet viskas būtų klostęsi kitaip…
Pašnekovai abejoja, ar šiandien į Baltijos kelią vėl susirinktų tokia gausybė žmonių. Duok Dieve, anot jų, kad iš tuometinių organizatorių į Baltijos kelią išeitų bent du trečdaliai. Juk tada dar niekas nežinojo, dėl kokios Lietuvos kovojama. Tačiau pati idėja – nepriklausomybės siekis – įgyvendinta. Kita vertus, šiandien ir entuziazmas nebe tas, ir žmonių nuotaikos kitos…