Apie ge­rą ir pras­tą li­te­ra­tū­rą

Vla­do Šlai­to vie­šo­jo­je bib­lio­te­ko­je ne­se­niai vy­ko se­mi­na­ras „Šiuo­lai­ki­nės vai­kų, jau­ni­mo ir su­au­gu­sių­jų li­te­ra­tū­ros ap­žval­ga ir ten­den­ci­jos. Au­to­ri­nių tei­sių tai­ky­mo prak­ti­ka li­te­ra­tū­ros kū­ri­niams“. 

 

3 straipsnio nuotr.11-11

 

Al­do­na Au­gus­tai­tie­nė. Me­la­ni­jos Šir­vie­nės nuotr. 


 

 Ja­me su mies­to, kai­mo pa­da­li­nių bei ra­jo­no mo­kyk­lų bib­lio­te­ki­nin­kais ben­dra­vo vieš­nios iš sos­ti­nės, ku­rias at­ly­dė­jo Lie­tu­vos na­cio­na­li­nės Mar­ty­no Maž­vy­do bib­lio­te­kos Vai­kų li­te­ra­tū­ros cen­tro di­rek­to­rė Al­do­na Au­gus­tai­tie­nė.

Šio cen­tro Skai­ty­to­jų ap­tar­na­vi­mo sky­riaus ve­dė­ja Alek­san­dra Strel­co­va pri­sta­tė vie­ną iš pro­jek­to „Au­ga­me skai­ty­da­mi: pa­šne­ke­siai su pa­aug­liais apie kny­gas ir skai­ty­mą“ da­lių – „Kny­gų ko­jos“. Su­ma­ny­mo tiks­las – už­megz­ti dia­lo­gą su pa­aug­liais, to­dėl Vai­kų li­te­ra­tū­ros cen­tras pa­kvie­tė tiek skai­tan­čius, tiek ne­skai­tan­čius pa­aug­lius bei su­au­gu­siuo­sius pri­si­jung­ti prie „Fa­ce­bo­ok“ pus­la­pio „Kny­gų ko­jos“.

Sie­kia­ma, kad taip pa­aug­liai ga­lė­tų dis­ku­tuo­ti apie kny­gas, ben­drau­ti su kny­gų pa­sau­ly­je dir­ban­čiais žmo­nė­mis, gau­ti nau­din­gos in­for­ma­ci­jos. Kny­go­se, pa­sak A. Strel­co­vos, sle­pia­si skir­tin­gi pa­sau­liai, į ku­riuos ga­li­ma nu­ke­liau­ti tik skai­tant. To­kiai ke­lio­nei ne­rei­kia nei mil­ži­niš­kos kup­ri­nės, nei bi­lie­tų, nei iš­skir­ti­nio pa­si­ren­gi­mo. Te­rei­kia at­si­vers­ti kny­gą.

Li­te­ra­tū­ros ir tau­to­sa­kos ins­ti­tu­to Šiuo­lai­ki­nės li­te­ra­tū­ros sky­riaus vy­res­nio­ji moks­lo dar­buo­to­ja, Vil­niaus uni­ver­si­te­to Ly­čių stu­di­jų cen­tro dės­ty­to­ja, do­cen­tė dr. Sol­vei­ga Dau­gir­dai­tė sa­vo pra­ne­ši­me svars­tė, kas yra ge­ra li­te­ra­tū­ra. Pa­si­džiau­gė gy­ve­nan­ti ma­lo­niais įspū­džiais po ką tik per­skai­ty­tos vie­nos po­pu­lia­riau­sių šiuo­lai­ki­nių Ka­na­dos ra­šy­to­jų Mar­ga­ret At­wo­od kny­gos „Pe­ne­lo­pia­da. Mi­tas apie Pe­ne­lo­pę ir Odi­sė­ją“.

Įtai­giai pa­sa­ko­da­ma apie nau­ją­ją se­no mi­to ver­si­ją, S. Dau­gir­dai­tė su­in­tri­ga­vo mo­te­riš­ką au­di­to­ri­ją kny­ga. Ta­čiau ne­ ma­žiau in­tri­guo­jan­tis ir pa­čios do­cen­tės po­žiū­ris į mo­te­riš­ku­mo, fe­mi­niz­mo te­mas li­te­ra­tū­ro­je. 1999 m. ji ap­gy­nė dak­ta­ro di­ser­ta­ci­ją „Mo­te­riš­ku­mo rep­re­zen­ta­ci­ja nau­jau­sio­je lie­tu­vių mo­te­rų pro­zo­je“, ku­ri vė­liau bu­vo iš­leis­ta at­ski­ra mo­nog­ra­fi­ja.

Sa­vo mėgs­ta­mas te­mas ji nag­ri­nė­jo ra­ši­niuo­se „Lie­tu­viš­ko­sios fe­mi­nis­ti­nės kri­ti­kos pra­džia“, „Vil­nius jau­nų­jų „ško­čių“ aki­mis“, „Fe­mi­nis­ti­nė li­te­ra­tū­ros kri­ti­ka“, „Sa­lo­mė­ja Nė­ris, įžy­miau­sia lie­tu­vė“, „Vil­niaus vi­zi­ja ir tik­ro­vė mo­te­rų aki­mis“ ir dau­ge­ly­je ki­tų.

Vil­niaus uni­ver­si­te­to iš­leis­ta­me straips­nių rin­ki­ny­je „Vai­kų li­te­ra­tū­ra – lais­vė ir kon­tro­lė“ do­cen­tė nu­ste­bi­na pa­si­rink­ta te­ma: „Šian­die­nos Lie­tu­va mo­te­rų kū­ri­niuo­se vai­kams“. Pri­si­pa­žįs­ta ta­pu­si il­ga­me­te vai­kų li­te­ra­tū­ros skai­ty­to­ja: ji – tri­jų vai­kų, tarp ku­rių di­de­lis am­žiaus skir­tu­mas, ma­ma, tad jau du de­šimt­me­čius ne­iš­au­ga iš vai­kų li­te­ra­tū­ros. Moks­li­nin­kės pa­žin­tis su šiuo­lai­ki­ne vai­kų li­te­ra­tū­ra prak­ti­nė: ji ma­to, kaip kny­gos vei­kia skai­ty­to­jus.

Mi­nė­ta­me straips­nių rin­ki­ny­je ra­si­me ir ki­tos se­mi­na­ro vieš­nios – Lie­tu­vių li­te­ra­tū­ros ir tau­to­sa­kos ins­ti­tu­to Šiuo­lai­ki­nės li­te­ra­tū­ros sky­riaus vy­res­nio­sios moks­lo dar­buo­to­jos dr. Lo­re­tos Ja­ko­ny­tės-Kve­da­rie­nės pub­li­ka­ci­ją te­ma: „Ma­ma ži­no ge­riau?“. Ra­ši­nio pa­va­di­ni­mui pa­si­tar­na­vo Gen­dru­čio Mor­kū­no ap­sa­ky­mo vei­kė­jo fra­zė, ku­ria jis api­bū­di­no ne­ly­gia­ver­tį ben­dra­vi­mą sa­vo šei­mo­je. Iš­ana­li­za­vu­si pre­mi­juo­tą­ją ne­pri­klau­so­my­bės me­to li­te­ra­tū­rą, pub­li­ka­ci­jos au­to­rė da­ro iš­va­dą, kad kon­tro­liuo­ti lin­kę tė­vai daž­niau­siai ne­at­sa­ki­nė­ja į vai­kų klau­si­mus, ne­aiš­ki­na sa­vo spren­di­mų prie­žas­čių, ben­dra­vi­mo žo­dy­ną per­smel­kęs gru­bu­mas.

Vieš­nia ap­ta­rė skai­ty­mo si­tu­a­ci­ją Lie­tu­vo­je, vai­kų ir pa­aug­lių li­te­ra­tū­rą, ge­riau­sių kny­gų at­ran­kos kri­te­ri­jus, pri­sta­tė ver­tin­giau­sius li­te­ra­tū­ros pa­vyz­džius, ne­gai­lė­da­ma kri­ti­kos men­ka­ver­čių lei­di­nių au­to­riams, ku­rie pa­si­žy­mi pro­duk­ty­vu­mu, ta­čiau jų kū­ry­bo­je – vien tik kli­šės ir šab­lo­nai.

Aso­cia­ci­jos LATGA Vi­zu­a­lių­jų me­nų, rep­rog­ra­fi­nio at­ga­mi­ni­mo ir kny­gų pa­nau­dos sky­riaus ve­dė­ja Gab­rie­lė Nap­ru­šie­nė kal­bė­jo apie au­to­rių tei­sių tei­si­nį reg­la­men­ta­vi­mą, daž­niau­siai pa­si­tai­kan­čius tei­sių pa­žei­di­mus. Ji at­sa­kė į se­mi­na­ro da­ly­vių klau­si­mus dėl kū­ri­nių, ske­nuo­tų vir­še­lių, iliust­ra­ci­jų pa­nau­do­ji­mo pa­ro­do­se, nuo­ro­dų į li­te­ra­tū­ros šal­ti­nį ra­ši­niuo­se, de­monst­ra­vo kon­kre­čius pa­žei­di­mus ži­niask­lai­do­je.

Autorė: Ra­sa GRIŠKEVIČIENĖ

Dalintis
Parašykite komentarą

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *