Socialines ir emocines kompetencijas ugdo per teatrą

Autorius Skaistė VASILIAUSKAITĖ - DANČENKOVIENĖ
Socialines ir emocines kompetencijas ugdo per teatrą /

Rugsėjo mėnesį Ukmergėje startavo neformaliojo suaugusiųjų švietimo programa „Socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymas per teatrą“. Programos dalyviams siūlomi forumo teatro užsiėmimai bei diskusijos su žinomais teatralais.

Užsiregistravusių dalyvių laukia šeši užsiėmimai rugsėjo–gruodžio mėnesiais, kurie vyks kartą arba du kartus per mėnesį. Keturis užsiėmimus veda psichologė Jurgita Vasiliauskienė ir teatro režisierė Skaistė Vasiliauskaitė-Dančenkovienė. Jų metu dalyviai supažindinami su forumo teatro metodu, kurį išbando praktiškai.

Du užsiėmimai skirti susitikimams su žinomomis teatro asmenybėmis – laukiama atvykstant Vilniaus senojo teatro aktoriaus, taip pat režisieriaus ir teatro pedagogo Vidmanto Fijalkausko bei Anykščių kultūros centro režisieriaus ir aktoriaus Jono Buziliausko. Jie, remdamiesi savo ilgamete kūrybine patirtimi, su ukmergiškiais dalysis mintimis, kaip teatras aktualizuoja svarbias temas, padeda iškelti socialines problemas ir jas spręsti, kaip ugdo publikos ir pačių teatralų socialines ir emocines kompetencijas.

Forumo teatras – tai problemų analizės būdas, leidžiantis į nepatogią situaciją pažvelgti iš skirtingų pozicijų ir rasti daugiau bei įvairesnių sprendimo galimybių. Šis metodas nepateikia atsakymų, tačiau kviečia aktyviai diskusijai ir ieškojimams bei sudaro galimybes problemą pamatyti iš skirtingų pozicijų.

Užsiėmimo metu patys dalyviai iškelia, pasiūlo problemines situacijas. Išsirenkama viena, kurioje asmuo jaučiasi skriaudžiamas, engiamas, išnaudojamas, nesuprantamas ar tiesiog nepatogiai. Nupasakojamos aplinkybės, skriaudėjo elgsena. Situaciją užsiėmimo dalyviams siūloma suvaidinti. Ji vaidinama keletą kartų, stebėtojams stabdant veiksmą ir pakeičiant pirmuosius „aktorius“. Kartojant situaciją svarbu ne vaidinti, o pateikti savo elgesio modelį – kaip į šią situaciją reaguoju aš, kaip aš elgčiausi. Taip, besikeičiant vaidintojams, atsiveria skirtingos strategijos, kurios yra ne suplanuotos, o impulsyvios, gimstančios čia ir dabar, reaguojant į kito vaidintojo žodžius ar veiksmus. Kiekvieną kartą situacija aptariama su visais stebėtojais, analizuojami visų veikiančiųjų veiksmai, kodėl taip reagavo. Aptariami iš to išplaukiantys jausmai, supratimai, įžvalgos.

Programos skirtingų užsiėmimų metu problemų ir jų sprendimo būdų ieškoma skirtingose temose: kultūros įtaka emocinei sveikatai; viešų erdvių, infrastruktūros ir informacinių technologijų iššūkiai vyresnio amžiaus žmonėms, neįgaliesiems; egzistencinis vientisumas ir vienišumas, nerimas bei artėjantis baigtinumas. Probleminės situacijos apima tiek bendro pobūdžio problemas, kylančias viešajame gyvenime, tiek asmenines, išplaukiančias iš santykio su artimaisiais. Siūlomos temos yra preliminarios, užsiėmimų dalyviai jas gali pakreipti jiems aktualia linkme.

Pirmasis užsiėmimas jau įvyko rugsėjo 12-ąją. Laukia dar penki susitikimai, kuriuose galima dalyvauti. Spalio 10-ąją planuojamas susitikimas su režisieriumi, aktoriumi J. Buziliausku, o spalio 30-ąją su  aktoriumi, režisieriumi, teatro pedagogu V. Fijalkausku.

Forumo teatras

Forumo teatras yra kolektyvinis problemos analizės metodas, leidžiantis situaciją pamatyti kito akimis ir atrasti galimus skirtingus elgesio modelius, ją siekiant išspręsti.

Forumo teatro sumanytojas yra brazilas Augustas Boalis. Forumo teatre žiūrovai yra ir aktoriai, vaidinimas nėra baigtinis, jis nuolat kinta pagal žiūrovų siūlymus.

Tai – vienas pagrindinių ir žymiausių A. Boalio „Engiamųjų teatro“ metodų. Paprastai patys dalyviai vaidina jiems aktualia tema, nors kai kada jau parengtą spektaklį žiūrovams gali pristatyti aktorių grupė.

Pirmą kartą vaidinama įprastai. Vaidinime atsispindi tam tikra aktuali problema, socialiniai sunkumai, konfliktinės ar išnaudojimo situacijos. Neieškoma problemos sprendimo, bet siekiama kuo ryškiau atskleisti problemą.

Vėliau vadinamasis džokeris (dabar vadintume moderatoriumi) – specialiai apmokytas tarpininkas tarp publikos ir aktorių – inicijuoja diskusiją, kurios metu žiūrovai pamažu tampa aktyviais dalyviais, išsako savo nuomonę apie matytas situacijas, dalinasi patirtimi, įžvalgomis.

Tada vaidinimas kartojamas dar kartą, lygiai taip pat kaip pirmąjį, tačiau šį kartą bet kuriuo momentu kiekvienas žiūrovas gali sustabdyti veiksmą, pats eiti į sceną ir pakeisti protagonistą – pagrindinį veikėją, engiamąjį – ir išbandyti įvairius elgesio būdus, galinčius padėti išspręsti matomą problemą.

Kol žiūrovams nedrąsu, vaidinimą tam tikru momentu gali stabdyti džokeris ir pasiteirauti, kas iš žiūrovų norėtų pakeisti protagonistą. Vėliau žiūrovai patys įsitraukia.

Vaidinama tiek kartų, kiek to norisi dalyviams, ieškant įvairių ir kūrybiškų sprendimų. Siekiama ne rasti vienintelį teisingą būdą elgtis sudėtingoje situacijoje, bet pamatyti kuo platesnę galimų sprendimų įvairovę, kad dalyviai ir vėliau realiame gyvenime žinotų daugiau ir įvairių būdų, kaip galima elgtis susidūrus su sunkumais.

Pasak A. Boalio, forumo teatro metu niekas negali išlikti pasyviu stebėtoju. Net jeigu parenkama neišsakyti savo nuomonės ir tik stebėti vaidinamą situaciją iš šalies – tai vis tiek jau yra pasirinkimas, reikalaujantis aktyvumo. Tad žiūrovas dalyvauja visada.

Dabar forumo teatro metodas taikomas darbovietėse, ugdymo įstaigose, kaip grupės ar komandos formavimo, problemų analizės būdas. Taip pat psichologijoje, grupinių tearapijų metu, ieškant atsakymų į  asmenines problemas.

Pats A. Boalis daugiausia naudojo forumo teatrą, dirbdamas su socialinėmis problemomis, kurios neretai būdavo susijusios su persekiojimais, engimu darbo vietoje ar panašiai. Jis pats retai kada inicijuodavo forumo teatro vaidinimus, skirtus šeiminių santykių ar kitų smulkesnių socialinių problemų analizei.

Nauja Ukmergėje

Šiuo metu forumo teatro metodas naudojamas plačiai visame pasaulyje ir įvairiai adaptuojamas. Kiekviena su forumo teatru dirbanti grupė pasirenka jai priimtiniausią būdą šiam metodui taikyti. Vieni turi subūrę forumo teatro aktorių grupę, kuri ruošia spektaklius ir juos pristato, kviečia diskutuoti ir dalyvauti spektakliuose.

Kiti kviečia žmones į kūrybinius užsiėmimus, kurių metu dalyviai mažose grupelėse dalijasi savo patiriamomis sudėtingomis socialinėmis situacijomis, pagal jas parengia forumo teatro vaidinimus, kuriuos parodo kitiems tos pačios grupės dalyviams, ir tada visi kartu ieško galimų situacijos sprendimų.

Forumo teatro metodas gali būti taikomas tiek individualioms, tiek grupėje, tiek visuomenėje kylančioms problemoms spręsti.

Ukmergėje šis modelis dar nėra plačiai naudojamas. Programoje „Socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymas per teatrą“ procesą lydi moderatorė ir psichologė, padedanti dalyviams įsivardyti patirtis, jausmus, suvokimus, pateikianti įtampos įveikos būdus.  

Programa labiau orientuoti į asmenis, sulaukusius 50-ies metų amžiaus, tačiau įsitraukti galima ir jaunesniems. Užsiėmimai vyksta psichologijos studijos „Laimės namai“ patalpose.

Programą rengė ir įgyvendina VšĮ „Katino Murklio teatras“ ir psichologijos studija „Laimės namai“. Projektas iš dalies finansuojamas Ukmergės švietimo pagalbos tarnybos administruojamos Ukmergės rajono savivaldybės Neformaliojo suaugusiųjų švietimo programos lėšomis.

Dalintis

Nuotraukų galerija:

Parašykite komentarą

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *