Vyriausybės atstovas Vilniaus apskrityje Ukmergės rajono savivaldybės tarybai dar metų pradžioje nurodė keisti 2016 m. patvirtintas savivaldybės Vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nuostatas.
Į redakciją kreipėsi skaitytoja, kuri teiraujasi, kodėl reikalavimas nevykdomas, kas už tai atsakys.
Savivaldybės administracijos tarybos sekretoriato vedėja Monika Raškevičienė paaiškino, kad įstatymo numatyta tvarka savivaldybės administracija kreipėsi į Vyriausybės atstovą prašydama šios pataisos įgyvendinimo terminą pratęsti iki 2020 m. sausio 1 d.
Buvo įvardyti konkretūs tokio prašymo motyvai, išvardyti visi parengiamieji darbai, būtini tvarkos pakeitimams parengti.
Vyriausybės atstovo sutikimas pratęsti reikalavimo vykdymą buvo gautas.
Priminsime, kad Vyriausybės atstovo Vilniaus apskrityje kritinio įvertinimo sulaukė tai, kad mūsų politikų patvirtintoje minėtoje tvarkoje kintamoji šios rinkliavos dedamoji siejama su gyventojų skaičiumi, nekilnojamojo turto plotu bei nekilnojamojo turto objektų skaičiumi ar mišrių komunalinių atliekų surinkimo norma gyventojui.
Pažymima, kad tai prieštarauja teisės aktų reikalavimams. Atliekų tvarkymo įstatymu įtvirtinti komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kainodaros principai rinkliavos dydį sieja su faktiškai perduotu tvarkyti atliekų kiekiu.
Be to, ir patvirtintose Vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo taisyklėse aiškinama, kad rinkliava visų pirma yra siejama su faktiniu komunalinių atliekų kiekiu ir tai turi būti užtikrinama nustatant kintamąją rinkliavos dedamąją.
Nustačius kintamąją rinkliavos dedamąją tik pagal galinčių susidaryti atliekų kiekį, priskiriamą vienam gyventojui, nekilnojamojo turto plotui ar objektui, yra neskatinamas atliekų rūšiavimas. Be to, pagal minėtus kriterijus apskaičiuotų galimai susidarančių atliekų kiekiai gali reikšmingai neatitikti faktiškų.
Vyriausybės atstovė atkreipė dėmesį ir į dar vieną keistiną vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nuostatų punktą.
Dabar nustatyta, jog šios rinkliavos lengvatos nustatomos savivaldybės tarybos sprendimu, o tai neatitinka Rinkliavų įstatymo. Jame nurodyta, kad savivaldybės taryba savo sprendimu tvirtina vietinės rinkliavos nuostatus, kuriuose nustato vietinės rinkliavos lengvatas. Taigi, lengvatas reikia nustatyti pačiuose nuostatuose.
Pažymima, kad toks reglamentavimas neatitinka teisėkūros aiškumo principo bei kuria ir galimai neskaidrią lengvatų taikymo sistemą. Iš formuluotės esą nėra aišku, ar tarybos sprendimas dėl lengvatos nustatymo būtų priimamas kiekvienu individualiu atveju, ar tokiame tarybos sprendime vis tik bus nustatyta tvarka, pagal kurią asmenys turėtų teisę vienodomis sąlygomis gauti rinkliavos lengvatą.
Siūloma aiškiai nustatyti vietinės rinkliavos lengvatas arba nurodyti, kad jos netaikomos.
Pasak savivaldybės administracijos tarybos sekretoriato vedėjos M. Raškevičienės, atsižvelgiant į minėtas pastabas, Vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nuostatų pakeitimus ketinama svarstyti šių metų pabaigoje.