Tiems, kurie dėl keleto papildomų eurų parduoda senus, nebevažiuojančius automobilius nelegaliems automobilių ardytojams, vėliau gali tekti liudyti teismuose.
Pasvalio rajono apylinkės teismas šių metų sausio mėnesį paskelbė nuosprendį baudžiamojoje byloje, kur vienas asmuo, neturėdamas leidimų veiklai, neįsteigęs įmonės, neturėdamas teisės vykdyti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių surinkimo ir apdorojimo, neužsiregistravęs atliekas tvarkančių įmonių registre ir neturėdami šiai veiklai vykdyti reikalingo leidimo, kartu su dar dviem asmenimis įsigijo daugiau nei 400 automobilių iš fizinių ir juridinių asmenų. Tiriant bylą buvo apklausiama daugybė automobilius pardavusių asmenų, jiems teko dalyvauti apklausose policijoje bei teisme. Nusikaltusiems asmenims skirta bauda.
Kaip žinoma, Lietuvoje kasmet išardoma 50-60 tūkst. tonų senų automobilių, iš kurių apie 30 proc. (t.y. 15-20 tūkst. tonų) susidaro nevertingos plastiko, gumos, stiklo, salono apdailos ir kitokių automobilinių dalių atliekos. Senus automobilius supirkinėja ne tik legalūs, bet ir nelegalūs ardytojai, kurie vertingas dalis ir metalą parduoda antrinėje rinkoje, o gumos, stiklo, plastiko atliekas šalina į pamiškes, buitinių atliekų konteinerius ir pan.. Pagal įstatymus, pamiškėse, palaukėse, prie kelių išmestų (bešeimininkių) atliekų tvarkymą organizuoja savivaldybės, kurios privalo finansuoti tokių atliekų surinkimą, išvežimą ir sutvarkymą. Tie mokesčiai galų gale gula ant gyventojų pečių. Jie, mokėdami šiukšlių išvežimo mokesčius, sumoka ir už buitinių atliekų tvarkymą.
Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacija (ENTPTA) perspėja, jog gyventojai, ieškodami būdų gauti už seną automobilį šiek tiek daugiau pinigų, gali įsivelti į nemalonumus ir sugaišti nemažai laiko. Norint išvengti nemalonumų, automobilį galima parduoti legaliems, reikiamus leidimus turintiems ardytojams arba tiesiog užpildyti reikalingą formą internete http://autotvarkymas.lt/entp-turetojams/ ir sulaukti tokių tvarkytojų, dėl kurių veiklos vėliau neteks gaišti laiko policijos apklausose, apmokėti kelionės išlaidas ir pan.
ENTPTA vadovas Vladimir Jankoit ragina netaupyti parduodant automobilį, nes vėliau vis tiek teks sumokėti už pamiškėse išmestų atliekų tvarkymą.
Visos Lietuvos savivaldybės jau ne kartą ragintos informuoti savivaldybės teritorijoje esančius automobilių ardytojus apie tai, kad neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų perdirbimą Pagal Aplinkos ministerijos prižiūrimus teisės aktus finansuoja Gamintojų ir Importuotojų Asociacija (GIA).
„Siūlome savivaldybėms taupyti lėšas ir vietoje lėšų skyrimo pakelėse randamų padangų ar automobilio plastikų tvarkymui, siūlome juos išleisti kitiems svarbiems reikalams. Savivaldybės nėra tokios turtingos, kad galėtų mokėti už tai, ką pakelėse palieka neatsakingi žmonės“, – sako GIA vadovas Alfredas Skinulis.
GIA ir partneriai jau kurį laiką kuria efektyvią senų automobilių tvarkymo sistemą, kuri sudaro galimybę pasinaudoti neigiamą rinkos vertę turinčių automobilių atliekų sutvarkymo finansavimu. Dėl galimybės dalyvauti minėtoje sistemoje galima kreiptis į Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociaciją tel. 8 663 663 41 arba el. paštu [email protected], daugiau informacijos rasite internetinėje svetainėje www.autotvarkymas.lt.
Savivaldybės darbuotojai, prižiūrintys viešąją tvarką ar atliekantys kitas funkcijas, raginami pastebėjus ar gavus duomenų apie nelegalius senų automobilių ardytojus pranešti kompetentingoms institucijoms arba internete http://autotvarkymas.lt/pranesimas-del-nelegaliu-transporto-priemoniu-ardytoju/.
Kaip žinoma, naudojimui netinkamas, nevažiuojantis automobilis yra laikomas atlieka. Iš jo į dirvožemį gali ištekėti aplinkai žalą darantys skysčiai (kuro, alyvos likučiai, įvairios rūgštys), automobilio stiklai ne tik teršia aplinką, bet ir gali sužeisti greta žaidžiančius vaikus. Plastikas, guma ar kitos automobilyje esančios medžiagos, pakliuvusios į aplinką, ilgai nesuyra, o netinkamai deginamos dar ir užteršia orą. Gyventojai ir įmonės, dėl įvairių priežasčių kiemuose laikantys nebenaudojamus, nebevažiuojančius automobilius, nusižengia teisės aktų reikalavimams ir gali būti baudžiami už aplinkos taršą.