Dėl nepagrįsto skundo UAB „Optima“ picerija buvo priversta savaitę nedirbti, prarado ne vieną užsakymą, atlaikė tikrinimų laviną ir sulaukė viešos antireklamos. Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba dėl to nemato jokios problemos ir tikina besivadovaujanti teisės aktais.
Gedimino Nemunaičio nuotr. Picerijoje buvo atlikti nuodugniausi patikrinimai, bet pažeidimų nerasta.
UAB „Optima“ picerija pagal naująją viešojo maitinimo įstaigų vertinimo skalę įvertinta aukščiausiu balu – 5 puodeliais. Nepaisant to, neseniai jai teko aiškintis klientams, jog žinia, neva jų įmonėje būta infekcijos protrūkio, – neteisinga.
Pažeidimų nenustatė
UAB „Optima“ vadovė Daiva Varžgalienė kovo pradžioje nutikusią istoriją prisimena kaip siaubo filmą. Per bemaž 16 metų jos darbo praktiką tai pirmas toks kartas, kai įmonės veikla sustojo net savaitei. Nepaisant to, joks užsikrėtimo faktas nebuvo nustatytas.
Kauno gatvėje esančios įmonės veiklą Ukmergės valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba laikinai sustabdė kovo 13 dieną.
Viešai išplatintame pranešime tuomet skelbta, kad sprendimas priimtas gavus informaciją iš Ukmergės visuomenės sveikatos centro apie tris galimai susijusius žarnyno bakterinės infekcijos susirgimus. Susirgusieji dalyvavo gedulinguose pietuose, ,,Optima“ picerijoje, o kitą rytą pasijuto blogai, vėmė, viduriavo. Ukmergės valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos inspektoriai patikrino įmonę, bet pažeidimų nenustatė.
Inspektoriai atrinko vištienos kepsnių pusgaminių, kiaušinių mėginius ištirti laboratorijoje dėl salmoneliozės. Ištyrus juos Nacionaliniame maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo institute, patogeninių mikroorganizmų nenustatyta.
Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba skelbė, kad picerijos veikla buvo laikinai sustabdyta, įmonės administracijai nurodyta atlikti patalpų ir įrenginių valymą bei dezinfekavimą, darbuotojai įpareigoti pasitikrinti mikrobiologiškai.
Skundas – anonimiškas
D. Varžgalienė pasakojo, jog 7 dienos, per kurias įmonėje buvo atliekama kruopšti dezinfekcija, 13 darbuotojų tikrinosi sveikatą ir su nerimu laukė laboratorinių atsakymų, sukėlė daug streso ir įtampos. Taip pat uždavė neatsakytų klausimų.
Direktorė pasakojo, kad Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos darbuotojai tikrino juos po gautojo anoniminio skundo. Nagrinėjo net aštuonis privalomus tokiai veiklai žurnalus, kitus dokumentus, ėmė plovinių mėginius, maisto mėginius, tyrė šaldytuvų temperatūras.
Inspektoriai darbavosi pusdienį, o po kelių dienų įmonės veiklą sustabdė, nepaaiškinus, kuriam laikui. Po savaitės paaiškėjo, kad jokių pretenzijų tikrintojai neturi, neaptikta jokių ligų sukėlėjų.
„Teoriškai dėl patirtų nuostolių galėtume bylinėtis, vis dėlto nutarėme to nedaryti“, – kalbėjo įmonės vadovė. Ji įsitikinusi, kad tokia situacija, kurioje gali atsidurti bet kuri analogišką veiklą vykdanti įmonė, yra neteisinga.
Laikosi įstatymų
Ar dera Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos internetinėje svetainėje skelbti nepagrįstus skundus?
Gal tarnyba svarsto griežtinti skundų teikimo tvarką. Ar nepalikta landų melagystėms, siekiant pasipelnyti? Kas turėtų padengti dėl sustabdytos veiklos įmonės patirtus nuostolius? Šiuos klausimus pabandėme užduoti Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos specialistams.
Tačiau, kaip ir reikėjo tikėtis, nei savo darbe, nei teisės aktuose jokių spragų jie neįžvelgia.
Maisto skyrius vyriausioji specialistė Rita Sadūnaitė patikslino, kad Ukmergės VMVT buvo užregistruotas vartotojo skundas, esą po pobūvio „Optima13“ jis susirgo. Tą pačią dieną įmonė patikrinta, bet teisės aktų pažeidimų nenustatyta. Tačiau kovo 13 d. (praėjus 5 dienoms po gedulingų pietų) gauta informacija iš Vilniaus visuomenės sveikatos centro Ukmergės skyriaus dėl 4 susirgusių asmenų po pobūvio toje pačioje picerijoje.
Pasirodo, susirgus ir paminėjus, jog valgei ne tik namie, bet ir kavinėje, dėmė pirmiausiai krenta pastarajai.
Sprendimas dėl laikino veiklos sustabdymo, pasak Maisto skyriaus vyriausiosios specialistės Ritos Sadūnaitės, priimtas vadovaujantis Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus įsakymu. Jame skelbiama, kad toks sprendimas priimamas, kai iš sveikatos priežiūros įstaigų gaunamas pranešimas apie ūmių žarnyno užkrečiamųjų ligų protrūkį ir kai neatlikus laboratorinių tyrimų negalima nustatyti, koks konkretus produktas jį sukėlė, ar šių ligų protrūkis kilo dėl ūkio subjekto darbuotojų kaltės, įtarus juos sergant užkrečiamąja liga ar esant šios ligos sukėlėjų nešiotojais.
Picerijai nurodyta atlikti generalinį patalpų valymą, dezinfekciją, esą buvo rizika atsirasti naujiems susirgimo atvejams. Gavus neigiamus aplinkos plovinių tyrimų rezultatus picerijai leista atnaujinti veiklą.
Problemos neįžvelgia
O kaip gi nepasitvirtinusio skundo viešinimas? Juk antraštė: „Tiriamas žarnyno infekcijos protrūkis“ džiaugsmo nesuteiktų nė vienos kavinės šeimininkui. Gal vis dėlto reikėjo palaukti laboratorijos atsakymo?
Priešingai nei verslininkams, Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos specialistams tokia informacija – anokia bėda: jų internetiniame puslapyje esą viešinami visi galimai dėl maisto tvarkymo subjekto veiklos įvykę protrūkiai arba su tuo susiję ūkio subjekto veiklos sustabdymai.
Tai esą „skatina viešojo maitinimo įmones pasitempti, greitai susitvarkyti, užtikrinti sveikų ir kokybiškų produktų gamybą, o vartotojus domėtis įmonių teikiamų paslaugų kokybe, sekti viešojo maitinimo įmonių reitingavimo rodiklius bei saugiai pavalgyti“…
Vilma NEMUNAITIENĖ