Vlado Šlaito viešojoje bibliotekoje neseniai vyko seminaras „Šiuolaikinės vaikų, jaunimo ir suaugusiųjų literatūros apžvalga ir tendencijos. Autorinių teisių taikymo praktika literatūros kūriniams“.
Aldona Augustaitienė. Melanijos Širvienės nuotr.
Jame su miesto, kaimo padalinių bei rajono mokyklų bibliotekininkais bendravo viešnios iš sostinės, kurias atlydėjo Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos Vaikų literatūros centro direktorė Aldona Augustaitienė.
Šio centro Skaitytojų aptarnavimo skyriaus vedėja Aleksandra Strelcova pristatė vieną iš projekto „Augame skaitydami: pašnekesiai su paaugliais apie knygas ir skaitymą“ dalių – „Knygų kojos“. Sumanymo tikslas – užmegzti dialogą su paaugliais, todėl Vaikų literatūros centras pakvietė tiek skaitančius, tiek neskaitančius paauglius bei suaugusiuosius prisijungti prie „Facebook“ puslapio „Knygų kojos“.
Siekiama, kad taip paaugliai galėtų diskutuoti apie knygas, bendrauti su knygų pasaulyje dirbančiais žmonėmis, gauti naudingos informacijos. Knygose, pasak A. Strelcovos, slepiasi skirtingi pasauliai, į kuriuos galima nukeliauti tik skaitant. Tokiai kelionei nereikia nei milžiniškos kuprinės, nei bilietų, nei išskirtinio pasirengimo. Tereikia atsiversti knygą.
Literatūros ir tautosakos instituto Šiuolaikinės literatūros skyriaus vyresnioji mokslo darbuotoja, Vilniaus universiteto Lyčių studijų centro dėstytoja, docentė dr. Solveiga Daugirdaitė savo pranešime svarstė, kas yra gera literatūra. Pasidžiaugė gyvenanti maloniais įspūdžiais po ką tik perskaitytos vienos populiariausių šiuolaikinių Kanados rašytojų Margaret Atwood knygos „Penelopiada. Mitas apie Penelopę ir Odisėją“.
Įtaigiai pasakodama apie naująją seno mito versiją, S. Daugirdaitė suintrigavo moterišką auditoriją knyga. Tačiau ne mažiau intriguojantis ir pačios docentės požiūris į moteriškumo, feminizmo temas literatūroje. 1999 m. ji apgynė daktaro disertaciją „Moteriškumo reprezentacija naujausioje lietuvių moterų prozoje“, kuri vėliau buvo išleista atskira monografija.
Savo mėgstamas temas ji nagrinėjo rašiniuose „Lietuviškosios feministinės kritikos pradžia“, „Vilnius jaunųjų „škočių“ akimis“, „Feministinė literatūros kritika“, „Salomėja Nėris, įžymiausia lietuvė“, „Vilniaus vizija ir tikrovė moterų akimis“ ir daugelyje kitų.
Vilniaus universiteto išleistame straipsnių rinkinyje „Vaikų literatūra – laisvė ir kontrolė“ docentė nustebina pasirinkta tema: „Šiandienos Lietuva moterų kūriniuose vaikams“. Prisipažįsta tapusi ilgamete vaikų literatūros skaitytoja: ji – trijų vaikų, tarp kurių didelis amžiaus skirtumas, mama, tad jau du dešimtmečius neišauga iš vaikų literatūros. Mokslininkės pažintis su šiuolaikine vaikų literatūra praktinė: ji mato, kaip knygos veikia skaitytojus.
Minėtame straipsnių rinkinyje rasime ir kitos seminaro viešnios – Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto Šiuolaikinės literatūros skyriaus vyresniosios mokslo darbuotojos dr. Loretos Jakonytės-Kvedarienės publikaciją tema: „Mama žino geriau?“. Rašinio pavadinimui pasitarnavo Gendručio Morkūno apsakymo veikėjo frazė, kuria jis apibūdino nelygiavertį bendravimą savo šeimoje. Išanalizavusi premijuotąją nepriklausomybės meto literatūrą, publikacijos autorė daro išvadą, kad kontroliuoti linkę tėvai dažniausiai neatsakinėja į vaikų klausimus, neaiškina savo sprendimų priežasčių, bendravimo žodyną persmelkęs grubumas.
Viešnia aptarė skaitymo situaciją Lietuvoje, vaikų ir paauglių literatūrą, geriausių knygų atrankos kriterijus, pristatė vertingiausius literatūros pavyzdžius, negailėdama kritikos menkaverčių leidinių autoriams, kurie pasižymi produktyvumu, tačiau jų kūryboje – vien tik klišės ir šablonai.
Asociacijos LATGA Vizualiųjų menų, reprografinio atgaminimo ir knygų panaudos skyriaus vedėja Gabrielė Naprušienė kalbėjo apie autorių teisių teisinį reglamentavimą, dažniausiai pasitaikančius teisių pažeidimus. Ji atsakė į seminaro dalyvių klausimus dėl kūrinių, skenuotų viršelių, iliustracijų panaudojimo parodose, nuorodų į literatūros šaltinį rašiniuose, demonstravo konkrečius pažeidimus žiniasklaidoje.
Autorė: Rasa GRIŠKEVIČIENĖ