Lina SUKACKIENĖ
Teigiama, kad konvergencija su Europos Sąjunga Lietuvoje pastaraisiais metais vyko tik įmonių lygmeniu. Kitose srityse Lietuva prarado vidutiniškai 5–6 metus – atsidūrė ten, kur buvo 2005–2008 metais.
Pasak SEB banko prezidento patarėjo Gintaro Nausėdos, ekonominio sunkmečio sąlygomis mikrotendencijos ir makrotendencijos dažnokai konfliktavo tarpusavyje. Įmonės, skaičiuodamos sąnaudas, atleidinėjo darbuotojus, karpė atlyginimus. Didėjo bedarbių gretos, krito vidutinis darbo užmokestis. Tai darė tiesioginę įtaką rajonų biudžetams, tuo pačiu – socialiniam žmonių gyvenimo lygiui.
Būna dienų, kai Ukmergės nestacionarių socialinių paslaugų centro kabineto duris praveria žmogus ir sako: „Jau trys dienos neturiu ką valgyti“ arba „Šiandien neturiu kur nakvoti“.
Ir vienu, ir kitu atveju tai – ne užribio žmonės. Labai gerai prisimenu šias istorijas, nes reikėjo juos išklausyti ir padėti rasti kažkokią išeitį. Mūsų Ukmergės nestacionarių socialinių paslaugų centro galimybės bet kokiai paramai labai ribotos, kartais net neįmanomos.
Palyginsiu tik vieną socialinės srities pagalbą intervencinėmis maisto atsargomis. 2008 m. paramą maisto produktais gavo 780 ukmergiškių, 2009 m. – 2670, užpernai tokių žmonių buvo 3245, o pernai – 3023.
Centro darbuotojai ankstesniais metais stebėjo labai netradicines šeimas: vieni atvažiuodavo produktų taksi, kiti – itin prabangiomis mašinomis, treti ėjo pėsti. Kiekiai būdavo įspūdingi. Reakcijos ir komentarai – taip pat. Didelė dalis žmonių būdavo nepatenkinti produktų krepšelio kokybe. Mūsų darbuotojai išklausydavo ir priimdavo visas nuomones.
Šie metai prasidėjo kardinaliai kitaip. Paramos gavėjų sąrašas nuolat augantis, bet produktų kiekis ir sudėtis – kelis kartus sumažėję.
Vėl pasipylė nepatenkintų žmonių replikos ir nuomonės.
Palyginimui reiktų pasakyti, kad kitos Europos šalys taip pat žengė atgal: Graikija –12, Latvija – 9, Prancūzija – 4 metais atgal.
G. Nausėdos nuomone, nuo 2009-ųjų Lietuvos konvergencijos su Europos Sąjunga procesas sustojo. Apie plėtrą kalbėti būtų visai neatsakinga.
Išvados labai įdomios – šaliai trūksta žinomumo ir stipraus prekės ženklo.
O ko trūksta mūsų rajonui, kad nebūtume daug žingsnių atsilikę nuo kitų kaimynų, kad apie mus žinotų ne tik iš pramoginių laidų ir kad prezentuotume save patikimu prekės ženklu?
{jcomments off}