Jei nežinote, kaip viduramžiais buvo įdirbama oda, rišamos knygos, žiedžiami puodai ar gaminami ginklai, tikrai vertėjo apsilankyti savaitgalį Pabaisko miestelyje vykusiame gyvosios viduramžių istorijos festivalyje „Šventosios (Pabaisko) mūšis 1435–2011 m.“.
Vilma NEMUNAITIENĖ
Gedimino Nemunaičio nuotr. Vyrai pasiruošę mūšiui.
Pabaisko mūšis – didžiausias viduramžių mūšis, įvykęs dabartinės Lietuvos teritorijoje. Jis užbaigė negailestingą ir Lietuvą draskantį pilietinį karą, nutraukė šimtmečius trukusią ordinų agresiją. Ši istorinė data Pabaiske paminima kasmet, o vietovę drąsiai galima vadinti mūsų rajono pasididžiavimu.
Šiųmetinis renginys buvo išskirtinis. Organizatoriai nutarė ir mūšio inscenizaciją, ir viduramžių amatų bei kultūros pristatymą, ir seniūnijų kiemelius sutelkti vienoje vietoje – prieš 22 metus sodintame ąžuolyne. Pirmieji ąžuoliukai čia buvo pasodinti kaip tik mūšio atminimo proga. Dabar ąžuolynas šalia Pabaisko plečiamas kasmet.
Susirinkusieji galėjo susipažinti su viduramžių amatais…
Visą dieną ąžuolyne ir šalia jo vyko XIV–XV a. Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės amatų pristatymas. Pristatyti auksakalystė, knygrišystė, juostų vijimas, puodų žiedimas, peilių gamybos amatai. Taip su senąja istorija ukmergiškius supažindino amatininkų klubas „Dvaro meistrai“. Tai vienintelis amatininkų klubas Lietuvoje, kryptingai besiorientuojantis į dvarų amatų paveldą ir jo gaivinimą.
Skambėjo karinio folkloro grupės „Ugniavijas“ dainos. Šio kolektyvo vyrai atliko įvairių epochų lietuvių karo dainas.
Grupės „Mysteria mundi“ šokėjai ne tik patys atliko XIV–XV a. Vakarų Europos šokius, bet ir mokė jų renginio dalyvius.
Festivalio metu stovyklose eksponuota XIV–XV a. LDK ir Teutono ordino ginkluotė ir šarvuotė.
Renginio organizatoriai savivaldybės Kultūros skyrius buvo sumanę ir dar vieną išskirtinę pramogą – XIV a. LDK raitelio ir žirgo aprangos pristatymą ir parodomąją programą su žirgais. Pabaisko seniūnas Gediminas Lapukas pasakojo, kad už rėmėjų lėšas buvo gauta medienos ir aptvertas didžiulis aptvaras. Tačiau dėl nenumatytų aplinkybių žirgai iki Pabaisko neatvažiavo…
…ir pasimatuoti kariūnų šarvus.
Festivalį vainikavo paties mūšio inscenizacija. Dalyvavo kariniai istoriniai klubai: senovės baltų kovų brolija „Vilkatlakai“, Kauno karo istorijos klubai „Teutonų ordinas“, „Hospitalierių ordinas“.
Istorijos šaltiniai byloja, kad Pabaisko mūšis, dar vadinamas Šventosios–Pabaisko arba Vilkmergės mūšiu, vyko 1435 m. rugsėjo 1 d. tarp Jogailos brolio Švitrigailos ir Vytauto brolio Žygimanto Kęstutaičio.
Karas tarp jų prasidėjo 1432 m., kai grupė Švitrigailos valdymu nepatenkintų lietuvių didikų, užmezgę ryšius su Lenkijos ponais, surengė pasikėsinimą prieš Švitrigailą bei didžiuoju kunigaikščiu paskelbė Žygimantą.
Parodomosios dvikovos.
Tačiau Švitrigaila įsitvirtino Polocke ir išlaikė savo valdžioje rytines Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės sritis. Žygimanto valdžią rėmė Lenkija, kurios ponai priešinosi Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės (Švitrigailos) įtakos didėjimui bei siekė, kad Lietuva būtų prijungta prie Lenkijos, kaip buvo įvardyta 1385 m. pasirašytoje Krėvos sutartyje.
Švitrigailos sąjungininku buvo Livonijos ordinas. Vidaus karas užsitęsė apie trejus metus. 1435 m. kovojančios pusės sutelkė maždaug po 30 tūkstančių karių lemiamoms kautynėms. 1435 m. rugsėjo 1 d. abi armijos susitiko dabartinio Pabaisko vietoje. Švitrigailos kariuomenė buvo sumušta.
Šalia mūšio lauko liepsnojo laužai.
Taip Žygimantas sugebėjo užimti visą Lietuvos Didžiąją Kunigaikštystę. Mūšio lauką jis pavadino Pabaisku — nuo lenkiško žodžio „pobojowisko“, reiškiantį mūšio lauką, o ten tekantį upelį pavadino Viktorija (pergalė).
Praėjus metams po lemtingojo mūšio, Žygimantas kautynių vietoje pastatė bažnyčią, aplink kurią įsikūrė dabartinis Pabaisko miestelis.