Į Lenkiją – pažiūrėti ir… pauostyti

Autorius Ukmergės žinios

Uk­mer­gės ra­jo­ne, prie Ko­pūs­tė­lių kai­mo nu­ma­to­ma sta­ty­ti dum­blo kom­pos­ta­vi­mo aikš­te­lę. Ka­dan­gi Lie­tu­vo­je tai dar nau­jo­vė, UAB “Uk­mer­gės van­de­nys” bei sa­vi­val­dy­bės at­sto­vai to­kių įren­gi­nių vyks­ta ap­žiū­rė­ti į Len­ki­ją. Kar­tu – ir gy­ven­to­jai, ne­ri­mau­jan­tys, kad ša­lia jų na­mų at­si­ras dvo­kian­tis re­zer­vu­a­ras.

 

Li­gi­ta JUODVALKIENĖ



Po van­dens va­ly­mo pro­ce­sų su­si­da­ręs dum­blas yra kau­pia­mas va­ly­mo įren­gi­niuo­se įreng­to­se spe­cia­lio­se tal­po­se. Iki šiol ati­duo­da­vo jį ūki­nin­kams, o šie nau­do­da­vo kaip trą­šą, iš­bars­ty­da­mi lau­kuo­se. Ta­čiau ne­tin­ka­mai tvar­ko­mas dum­blas ke­lia pa­vo­jų ap­lin­kai, yra tar­šos šal­ti­nis. Ja­me ga­li bū­ti su­si­kau­pu­sių sun­kių­jų me­ta­lų, ki­tų žmo­gaus svei­ka­tai kenks­min­gų me­džia­gų.

Šiuo me­tu nuo­te­kų dum­blo tvar­ky­mas ir uti­li­za­vi­mas yra glo­ba­li pro­ble­ma. Siū­lo­ma ne­ma­žai dum­blo tvar­ky­mo bū­dų – de­gi­ni­mas, kom­pos­ta­vi­mas, che­mi­nė sta­bi­li­za­ci­ja, džio­vi­ni­mas, su­kie­ti­ni­mas ir dau­ge­lis ki­tų.

„Mū­sų są­ly­go­mis ra­cio­na­liau­sia bū­tų dum­blą kom­pos­tuo­ti, nes de­gi­ni­mas – la­bai bran­gu“, – jau se­niai to­kią min­tį au­džia UAB „Uk­mer­gės van­de­nys“ di­rek­to­rius Ri­mas Ar­lins­kas.

Spe­cia­lis­tai ti­ki­na, kad no­rint mies­to nuo­te­kų va­ly­mo įren­gi­niuo­se su­si­kau­pu­sį dum­blą tvar­ky­ti pa­gal mo­der­niau­sias tech­no­lo­gi­jas, tu­ri bū­ti su­kur­ta dum­blo tvar­ky­mo in­fra­struk­tū­ra.

Dum­blą su ža­lio­sio­mis bio­lo­giš­kai skai­džio­mis me­džia­go­mis nu­ma­to­ma kom­pos­tuo­ti ne­to­li Ko­pūs­tė­lių są­var­ty­no. Čia UAB „Uk­mer­gės van­de­nys“ ren­gia­si sta­ty­ti spe­cia­lią aikš­te­lę, į ku­rią iš va­ly­mo įren­gi­nių bū­tų ga­be­na­mas dum­blas. Dum­blo ap­do­ro­ji­mo įren­gi­niai bū­tų skir­ti ne tik Uk­mer­gės, bet ir Šir­vin­tų ra­jo­nams.

Iš­gir­dę apie šį pro­jek­tą, su­ne­ri­mo Pa­ši­lės ir ne­to­lie­se nu­ma­to­mos sta­ty­ti aikš­te­lės vie­tos esan­čių kai­mų gy­ven­to­jai. Jie bai­mi­na­si, kad įren­gus dum­blo kom­pos­ta­vi­mo aikš­te­lę, gy­ven­ti teks nuo­la­ti­nė­je smar­vė­je. Pa­ši­liš­kiai ne­ri­mau­ja, kad tech­ni­ka, ve­žio­jan­ti dum­blą į aikš­te­lę, ga­lu­ti­nai su­ga­dins ir taip duo­bė­tą gat­vę.

R. Ar­lins­kas sa­ko, kad kom­pos­ta­vi­mas – vie­nas per­spek­ty­viau­sių dum­blo tvar­ky­mo bū­dų. Sluoks­niuo­jant jį su ža­lio­sio­mis bio­lo­giš­kai skai­džio­mis at­lie­ko­mis, ga­li­ma gau­ti ne tik ko­ky­biš­kas trą­šas, bet ir taip nau­din­gai at­si­kra­ty­ti nuo­lat be­si­kau­pian­čiu dum­blu. Be to, taip bus su­nau­do­ja­mos ir ža­lio­sios at­lie­kos – nu­ge­nė­tos me­džių ša­kos, la­pai, nu­pjau­ta žo­lė. Pa­gal šį di­dži­ą­ja da­li­mi Eu­ro­pos Są­jun­gos lė­šo­mis fi­nan­suo­ja­mą pro­jek­tą Lie­tu­vo­je nu­ma­to­ma įreng­ti de­šimt to­kių dum­blo kom­pos­ta­vi­mo aikš­te­lių.

„La­biau­siai su­ne­ri­mę Va­ri­nės kai­mo gy­ven­to­jai. Ta­čiau ne­ma­nau, kad įren­gi­niai ap­kar­tins jų gy­ve­ni­mą. Nuo aikš­te­lės iki ar­ti­miau­sios so­dy­bos bus ne­ma­žas at­stu­mas – ko­kie še­ši šim­tai met­rų“, – įsi­ti­ki­nęs R. Ar­lins­kas. Jis sa­ko, kad vie­ną ar du kar­tus per die­ną dum­blą ve­žan­ti tech­ni­ka gat­vės as­fal­tui pa­kenk­ti ne­tu­rė­tų. Ren­gia­ma­si pirk­ti ir spe­cia­lią trans­por­to prie­mo­nę dum­blo ga­be­ni­mui – trak­to­rių bei ten­tu deng­tą prie­ka­bą, kad ne­sklis­tų kva­pas.

Ka­dan­gi Lie­tu­vo­je to­kių įren­gi­nių dar nė­ra, „Uk­mer­gės van­de­nų“ ir sa­vi­val­dy­bės spe­cia­lis­tai ant­ra­die­nį iš­vyks­ta į Len­ki­ją, Slups­ko mies­tą. Čia dum­blui kom­pos­tuo­ti nau­do­ja­mos pa­na­šios tech­no­lo­gi­jos. „Kar­tu va­žiuo­ti pa­si­kvie­tė­me ir ap­lin­ki­nių kai­mų gy­ven­to­jus. Vyk­ti pa­no­ro ke­tu­ri Va­ri­nės kai­mo at­sto­vai. Įsi­ti­kin­sim pa­tys ir ži­no­sim. O svar­biau­sia – pa­uos­ty­sim“, – sa­ko di­rek­to­rius.

Dalintis
Parašykite komentarą

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *