Dvidešimtmetis Šarūnas Žiupka dėl motociklų galvą pametė dar vaikystėje. Pirma pažintis su technika – nuolat ardomas ir vėl renkamas motoroleris. Vėliau sandėliuke radęs išardytą senučiukę „Javą“ ir išprašęs senelio visų teisių į ją, ėmėsi darbo. Per metus krūvą metalo jis pavertė ne vieno kolekcionieriaus svajone…
Ligita JUODVALKIENĖ
Autorės nuotr. Šarūnas Žiupka išardytą senelio „Javą“ iš detalių konstravo visus metus.
Jaunuolis pasakoja, kad baigęs Užupio vidurinę mokyklą, kurioje labiausiai patiko ir sekėsi fizika, ir besirinkdamas specialybę ilgai nesvarstė. Mat paaugliška aistra technikai neišblėso. Šiuo metu jis – Vilniaus Gedimino technikos universiteto antrakursis. Vaikinas pasirinko transporto inžinieriaus specialybę.
Aptiko senieną
Šarūnas prisimena, kad technikos gudrybių elementoriumi jam tapo vaikystėje turėtas motoroleris. Iš garažo jau tuomet namo neretai grįždavo nudaužytais krumpliais – vis knietėdavo jį patyrinėti, perprasti veikimo principą.
Besimokydamas dvyliktoje klasėje, pajuto, kad savo motorolerį jau „išaugo“. Akyse prašvito, kai sandėliuke rado senelio jau seniai „nurašytą“ 1964 metais gamintą čekoslovakišką motociklą „Java“. Net ne motociklą, bet tikrų tikriausią metalo laužo krūvą.
Nors senelis daugiau kaip trisdešimt metų šiuo motociklu nebevažinėjo, vis tik iš pradžių prieštaravo anūko ketinimams. „Tikriausiai manė, kad nesugebėsiu“, – svarsto Šarūnas.
Vis tik teisę iš esamų dalių konstruoti motociklą jaunuolis išsikovojo. Tuomet beveik visas jo laisvalaikis buvo „uždarytas“ į garažą – tarp iš pirmo žvilgsnio metalo laužą primenančios krūvos detalių, įvairiausių laidelių. Bet taip atrodė tik nieko apie senoviškus motociklus neišmanantiesiems – Šarūnas sako, kad jau tuomet jam siūlė tris tūkstančius litų.
Norėjo trenkti durimis
Šarūnas sako, kad motociklo dalių rinkimas vyko dėlionės žaidimo principu. „Lipdžiau dalis ir detales vieną prie kitos ir džiaugiausi, kad konstruojamas daiktas vis labiau primena motociklą. Neskubėjau, nesistengiau kuo greičiau surinkti. Dariau kaip sau“, – pasakoja jis.
Daugiausia vargo turėjo ir rimčiausių nesėkmių vaikinas patyrė, kai teko elektros paskirstymo laidelius sujungti. Užsibrėžė apsieiti be profesionalų pagalbos, tačiau mėgstančių technika draugų patarimais noriai pasinaudodavo.
Garažas tapo bendraminčių susibūrimo vieta. „Susirenkam ir sukam galvas, kokį laidą prie kokio jungti arba kodėl kibirkšties vis nėra“, – Šarūnas neslepia, kad tokių akimirkų, kai norėdavosi trenkti durimis, buvo ne kartą. Bet vis tiek žinojo, kad kitą dieną vėl knebinėsis prie savo „Javos“.
Išvažiavęs į Vilnių mokytis, motociklo nepamiršo. Grįžęs savaitgaliais turėdavo progą teorines žinias pritaikyti praktikoje. „Savo rankomis prie technikos prisilietus, net mokytis tapo įdomiau“, – sako vaikinas.
Traukia žvilgsnius
Pagaliau atėjo diena, kai suriaumojo motociklo variklis ir senutė „Java“ išdidžiai išriedėjo iš kiemo. Šarūnas nusprendė neperdažyti motociklo – kad ir neblizgantis naujumu, bet vis tik – originalas. Tuo labiau, kad žinovai pagal spalvą gali orientuotis, kada pagamintas.
„Java“ iš karto patraukė aplinkinių dėmesį. Šarūnas nemano, kad praeiviai taip smalsiai būtų apžiūrinėję naują motociklą. Beveik prieš pusę amžiaus nuo konvejerių nuriedėjusi transporto priemonė kėlė žmonėms įvairių emocijų.
„Daugelis susidomėję apžiūrinėjo motociklą, čiupinėjo, stebėjosi. Vyresnio amžiaus žmonės su nostalgija prisiminė patys kitados jaunystėje tokiu važinėję“, – pasakoja jaunasis konstruktorius.
„Atgaivinto“ motociklo pajėgumas dar neišbandytas. Mat panaudojus naujas detales kol kas patartina elgtis su juo labai „švelniai“ – važinėti nedideliu greičiu. Šarūnas sako, kad šios taisyklės pats griežtai laikosi. „Bet motociklą dažnai reikia „ginti“ nuo jaunesnio brolio Vytauto – jis vis nerimsta išbandyti jo greitį“, – šypsosi pašnekovas.
Planuose – dar viena seniena
Prie motociklo šono beliko prikabinti priekabą trečiajam keleiviui, vadinamą lopšeliu. „Tuomet bus galima ir apie senovinių transporto priemonių parodą pagalvoti“, – atvirauja jaunuolis.
Dar viena jaunuolio svajonė, kurią jis pasirengęs įgyvendinti, – prikelti antram gyvenimui kitą senieną. „Jau žinau, kas turi vienos iš pirmųjų laidų, keturiasdešimties metų senumo rusiškus „žiguliukus“. Dabar dėl jų kaip tik vyksta derybos“, – sako jis.
Vaikinas norėtų tapti senovinių automobilių savininkų klubo nariu. Mano, kad būtų smagu ir naudinga mintimis bei naujienomis su bendraminčiais pasidalinti.